ensmakebitSöndag på bloggen innebär att jag deltar i En smakebit på søndag i regi av den norska bloggen Flukten fra virkeligheten. Veckans smakbitar hittar du här.

Efter en ganska ”normal” vecka med mycket jobb och försök att bekämpa en förkylning så var det skönt med helg. Mest har den ägnats åt att rensa, slänga, köra iväg till Erikshjälpen, fixa praktiska saker. Det är inte klokt vad mycket man samlat på sig under åren, i synnerhet jag som älskar att pyssla och köper på mig tillbehör. Mellan varven har jag läst en del. Jag har haft en riktigt bra läsvecka, och igår läste jag ut Rädslans fångar, den senaste boken i serien om Maria Wern av Anna Jansson. Nu tänkte jag ta itu med en bok som jag lånade från biblioteket för ett tag sen – Apple Tree Yard av Louise Doughty. Kvinna inför rätta heter den i svensk översättning.

Smakbiten är de första raderna i boken:appletree

The moment builds; it swells and builds – the moment when I realise we have lost. The young barrister, Ms Bonnard, is on her feet in front of me: a small woman, as you probably remember, auburn hair beneath the judical wig. Her gaze is cool, her voice light. Her black robes look chic rather that sinister. She radiates calm, believability. I have been in the witness box two days now and I am tired, really tired. Later, I will understand that Ms Bonnard chose this time of day deliberately.