Lästa böcker

Antal lästa böcker: 8
Antal sidor: 2637

15. Laura Wilson, The Wrong Girl, 374 sidor, Betyg: 4
16. Stephanie Perkins, Lola och pojken i huset bredvid, 287 sidor, Betyg: 3+
17. Samuel Bjørk, Uglen, 524 sidor, Betyg: 4+
18. Emma Granholm, Simon & Sophie, 224 sidor, Betyg: 4+
19. Anna Jansson, Rädslans fångar, 328 sidor, Betyg: 4-
20. Louise Doughty, Apple Tree Yard, 347 sidor, Betyg: 2
21. Maria Lang, Se, döden på dig väntar, 224 sidor
22. Rainbow Rowell, Eleanor & Park, 329 sidor

Språk som jag läst på: Svenska: 5, Engelska: 2, Norska: 1
Originalspråk: Svenska: 3, Engelska: 4, Norska: 1

Ursprungsland: USA: 2 ,Storbritannien: 2, Sverige: 3: Norge: 1

Kvinnliga författare: 7
Manliga författare: 1
Författare jag inte läst tidigare: 4

Boktolva: 2 (Emma Granholm, Rainbow Rowell)
Makeutmaningen: 1 (Simon & Sophie)

Recensionsexemplar: 1
Hemifrån – hyllvärmare: 3
Hemifrån – ganska eller helt ny: 3
Lånad på e-lib: 0
Lånad på biblioteket: 1
Lånad av vän: 0
Lånad på jobbet: 0

Inbunden/storpocket/pocket/e-bok/PDF: 5/2/1/0/0

Deckare/spänning/thriller/skräck: 5
Drama: 1
Feelgood: 2
Romance: 0
Biografi: 0
Fantasy: 0
Science fiction: 0

Månadens bästa: Uglen
Månadens mest spännande: Uglen
Månadens överraskning: Simon & Sophie
Månadens besvikelse: Apple Tree Yard

Kommentarer:

  • Månadens bästa: Den enda bok som jag njöt av från början till slut och hade läsflyt med.
  • Månadens mest spännande: Samuel Bjørk står högt på listan av favoritförfattare och det var riktigt spännande.
  • Månadens överraskning: Positivt överraskad över att det var en såpass bra och välskriven ungdomsbok.
  • Månadens besvikelse: Årets mest spännande thriller? Not so much…
  • Allmänt: I antalet sidor var mars bättre än februari, men jag har svårt att få upp läsflytet och läsglädjen. Det var alldeles för få böcker jag njöt av och för många som jag kämpade med.

Sedda filmer och avslutade säsonger av TV-serier:

  • Big Bang Theory, säsong 4. Den bästa avkopplingen!
  • Big Bang Theory, säsong 5. 
  • Tungt vatten, säsong 1. Välgjord norsk serie som dessutom var väldigt allmänbildande.
  • Black Widows, säsong 1. Desperate Housewives goes Nordic.
  • Violet & Daisy. Kan möjligen vara den mest bisarra film jag sett. ”Rory” (Alexis Bledel) som yrkesmördare.
  • Suffragettes. Välgjord och intressant, men levde inte upp till mina höga förväntningar.
  • Såsom i himmelen. Visserligen inte första gången jag såg den, men den får vara med ändå på listan.  För att den är så bra.
  • Bränd. Inte särskilt originell men charmig film om mat. Mycket mat. Med  Bradley Cooper, Sienna Miller, Uma Thurman, Alicia Wikander, Emma Thompson m.fl.
  • Hotell Marigold. Oväntat finstämt och kärleksfullt.