jerkaI veckans bokbloggsjerka skriver Annika: Det här med spänning är en subjektiv fråga men jag tycker t.ex. inte att Nora Robertsböcker hör hemma i genren ”spänningsromaner” utan jag tycker att Harlequin är mer passande. Böcker som Jurtjyrkogården av Stephen King däremot är riktigt, riktigt spännande. Den där stigen, katten, mörkret… förföljer mig än i dag och filmatiseringen av boken är i särklass den bäst jag har sett.
Berätta om en bok (eller flera) som du tycker är riktigt spännande!

Oj, oj, hur ska jag kunna välja? Deckare och spänningsromaner är min favoritgenre så jag läser väldigt många böcker som saluförs som ”årets mest spännande”, ”gastkramande thriller”, ”nervkittlande”. Ibland så ställer jag mig frågande, ibland så instämmer jag helt. I mina månadssummeringar korar jag alltid månadens mest spännande. Men nog med prat.

Här kommer några tips från det senaste årets läsning:

  • Sjuka själar av Kristina Ohlsson. Inte skräck men väldigt spännande.
  • Uglen av Samuel Bjørk (kommer på svenska senare i år)
  • Bränd himmel av Gilly Macmillan. Spännande men också väldigt berörande.
  • Skymningsflickan av Katarina Wennstam. Skrämmande aktuell.
  • Nio månader av Cia Sigesgård. Fruktansvärt obehaglig novell.
  • De försvunna av Caroline Eriksson. Psykologisk thriller.

Jag skulle nog kunna fortsätta länge till men stoppar där!

