toptentuesdayI veckans Top Ten Tuesday har The Broke and the Bookish satt temat till Ten Books Every X Should Read (up to you! Examples: every history nerd, memoir lover, ballet lover, feminist, college student, etc etc.).

Normalt så brukar jag ta deckare eller spänningslitteratur, men den här gången får det bli norska böcker. Några är översatta, andra inte. Jag anger de norska titlarna.

  1. Det henger en engel alene i skogen av Samuel Bjørk. Den första i en deckarserie som jag tycker är riktigt bra. Finns på svenska.
  2. Svøm med dem som drukner av Lars Mytting. En bok som kanske inte levde upp till mina höga förväntningar, men den är ändå klart läsvärd. Finns på svenska.
  3. Den siste pilegrimen av Gard Sveen. Deckardebut med starka personteckningar. Kommer på svenska.
  4. Det fine som flyter forbi av Ida Løkås. Finstämd bok, men jag tror inte den finns översatt.
  5. Før jeg brenner ned av Gaute Heivoll. Den läste jag för snart fem år sedan, men jag kan aldrig sluta tipsa om den… Finns på svenska.
  6. De fem årstidene av Gaute Heivoll. Vemodig bok om livsöden.
  7. Skinndød av Thomas Enger. Den första i deckarserien om Henning Juul. Finns på svenska.
  8. Nådens omkrets av Jørgen Brekke. Den första i en deckarserie med historiska inslag. Finns på svenska.
  9. Anger av Roy Jacobsen. Finstämd bok. Finns på svenska.
  10. Kristin Lavransdotter av Sigrid Undset. Den läste jag för ca 30 år sedan, men jag fortsätter att rekommendera den😉 Finns förstås på svenska!