temadeckareLänge sedan jag var med på Lyrans tematrio men idag så tycker jag det passar bra. I kväll så är det styrelsemöte i Svenska Deckarfestivalen i Sundsvall och temat i veckans tematrio är deckare. Så här skriver Lyran: Efter att ha läst väldigt få deckare de senaste åren har jag nu hamnat i en situation där lite spännande förströelse är välbehövlig. Just nu lyssnar jag på två olika deckare och jag behöver tips på nya författare. Berätta om tre favoritdeckare!

Peter May har ju Lyran redan upptäckt, annars kunde den serien lätt hamnat här. Likaså Ann Cleeves Shetlandsserie (och böckerna är bättre än filmen!).

1. Christoffer Carlssons serie om Leo Junker. En av de bästa svenska deckarserierna på senaste år i min mening. I en serie ska man alltid börja från början och då är det Den osynlige mannen från Salem som gäller.

2. Det hänger en ängel ensam i skogen av Samuel Bjørk. Det finns otroligt mycket bra norsk krim, och tyvärr översätts inte allt. Men just den här har översatts och gavs ut förra året. En mycket lovande debut, och dessutom den första i en ny serie. Om man nu inte har tillräckligt många serier att följa…

3. Sharon Boltons serie om Lacey Flint. Jag har en förkärlek för brittiska deckare/spänningsromaner och det här är en av de serier som står på auto-buy-listan. Den första i serien är Nu ser du mig.

 

