toptentuesdayI veckans Top Ten Tuesday har The Broke and the Bookish satt temat till: Ten Books I Plan To Have In My Beach Bag This Summer or Ten Books I Think Make Great Beach Reads.

Till stranden på sommaren tycker jag pocketböckerna är oslagbara så här kommer tips på tio böcker jag läst och gillat som nu finns i pocket. Alla utkomna i pocket nu på våren. Länkarna går till mina recensioner.:

1. Märkta för livet av Emelie Schepp. Passa på att läsa första boken i den här svenska deckarserien där den andra delen just kommit.
2. Etthundra mil av Jojo Moyes. Jag gillar det jag läst av Moyes och den här tyckte jag t.o.m. var bättre än Livet efter dig.
3. En enda natt av Simona Ahrnstedt. Jag som brukar hävda att ”romance är inte min grej” gör ett undantag. Och det är Simona Ahrnstedts böcker.
4. Lotus blues av Kristina Ohlsson. Även när Kristina Ohlsson byter serie och typ av deckare så gör hon det så bra så man blir helt övertygad.
5. Till flickorna i sjön av Elin Olofsson. En riktigt bra jämtländsk författare som har ett vackert språk.
6. Jag heter inte Miriam av Majgull Axelsson. En av förra årets allra bästa böcker.
7. Det hänger en ängel ensam i skogen av Samuel Bjørk. Norrmännen kan det där med krim, och den här debuten är en av de bästa jag läst på de senaste åren.
8. Offer utan ansikte av Stefan Ahnhem. En svensk deckardebut från förra året. Väl värd att läsa.
9. Cinder av Marissa Meyer. Låt er inte luras av att detta klassas som ungdomslitteratur för den här passar även vuxna.
10. Sommaren utan regn av Maggie O’Farrell. Bra irländsk roman, i gränslandet mot feelgood. Jag ser fram mot att läsa nästa bok av henne.

 

