temahaxaSå här på påskafton hakar jag på Lyrans tematrio: Häxor? Godis? Deckare? Påskens händelser i Jerusalem? Något annat påskigt? I år är Påsktrion helt valfri, berätta om tre filmer, böcker, godissorter, traditioner ni på något sätt förknippar med påsken!

Jag tar böcker som vanligt.

1. Jag förknippar påsken med att läsa mycket och gärna deckare. Inspirerad av den norska traditionen Påskekrim (som jag skrivit om här) så tipsar jag om en riktigt bra norsk deckare: Det henger en engel alene i skogen av Samuel Bjørk (och jo, den finns översatt).

2. Häxor hör för oss påsken till, men det har varit värre än så i Sverige. 1676 genomfördes en massavrättning av 71 personer i Torsåker, Ångermanland. Det påstådda brottet var blåkullafärder, samliv med djävulen och bortförande av barn. En mycket läsvärd roman som baseras på detta är Vägen mot Bålberget av Thérese Söderlind.

3. En av de finaste noveller jag någonsin läst är Fågel Rödbröst av Selma Lagerlöf som utspelar sig när Jesus hänger på korset under påsken.

