Enkät: Hösten, hösten, hösten

”Äntligen en enkät” kände jag när jag hittade den här enkäten inne hos Litteraturkvalster och småtankar. Sen visade det sig ju att det krävdes lite surfande. Och jag är rädd för att den kommer att bli rätt så dyr i förlängningen 😉 Men kul var den!

Min första känsla när jag sonderat höstutgivningen: Jag som skulle läsa hyllvärmare i höst… NOT

Jag längtar särskilt efter: Liv till varje pris av Kristina Sandberg som är den tredje boken om Maj i Örnsköldsvik. Åh vad jag längtar efter att få träffa dem igen! Dessutom ser jag till min glädje att en av mina favoritförfattare, Linda Olsson, kommer med en ny bok, I skymningen sjunger koltrasten.

Jag blev förvånad över: Att James Frey även skrivit ungdomsböcker. Jag gillade ju inte alls hans Tusen bitar. Ungdomsboken Endgame: Kallelsen – tja, det känns som ett bekant koncept på något sätt?

Jag är nyfiken på: De utvalda av Steve Sem Sandberg. Jag läste hans De fattiga i Łódź för många år sedan. En annan jag är nyfiken på är den franska deckaren Madonnan i Notre Dame av Alexis Ragougneau Ska det bli den bok som övertygar mig om att jag ändå gillar fransk litteratur?

Som jag har väntat på den här fortsättningen: Förutom Kristina Sandbergs bok (se ovan) så är det nog Vedergällning av Thomas Erikson. Jag gillar verkligen serien om Alex King!

En debutant som låter spännande: Lekarna av Peter Normark. Är nog lite svag för det norrländska i alla fall.

Detta är ingen debutant men jag blir nyfiken på den här ändå: Theodor Kallifatides, en av mina favoritförfattare som jag läser för sällan har kommit med en ny: med sina läppars svalka. Jag gillade Morgan Larssons Radhusdisco så kanske det är dags att läsa en ny av honom: Det opålitliga hjärtat.

Jag blev själv förvånad men jag blev inte alls sugen på att läsa: Här och nu av Paul Auster och J M Coetzee. Alltså – jag har nog aldrig förstått mig på det där med böcker som brevväxling mellan författare… En annan bok som borde passa mig är Granne med döden av Alex Marwood men jag var ju besviken på hennes Onda flickor så jag är lite tveksam.

Jag hänger på locket till brevlådan när denna bok kommer: Våpenskjold av Thomas Enger när den går att få tag på till rimligt pris. Sonen av Jo Nesbø är jag otroligt nyfiken på. Ja, jag vet att det inte är Harry Hole men jag har läst positiva omdömen i norsk press och på norska bloggar.

Jo jag vet att denna bok inte är med i höstutgivningen, men till hösten ska jag banne mig äntligen läsa: Hm, lite livsfarligt att säga så när man sagt det flera gånger men jag borde verkligen ta itu med Ildmannen av Torkild Damhaug. Norsk krim som står oläst i hyllan?

Höstmotto: Man kan aldrig läsa för mycket.

Uppdatering: Hur kunde jag skriva det här inlägget utan att nämna Britt-Marie var här av Fredrik Backman. Jaja, nu har jag gjort det i alla fall…

13 kommentarer

  1. Åh vad glad jag är för att jag ska få stifta bekantskap med Kristina Sandberg i höst. Hon är vårt författarbesök på bibblan i höst och därför ska vi också läsa Att föda ett barn på bokcirkeln vi driver för våra låntagare. Har länge velat läsa men inte kommit mig för men nu så!!!

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.