Jag ska hitta dig av Pernilla Ericson

Från förlagets hemsida: Erlagruppens ”fixare”, Rickard Falke, befinner sig i livsfara. Han sitter inne med information som kan fälla de undre världens mäktigaste man, och klockan tickar mot en kommande rättegång. En torped får i uppdrag att tysta Rickard och får hjälp av en förrädare inom poliskåren. 
Utredningsteamet Erlagrueppen återförenas, och med polis Liv Kaspi i spetsen påbörjar de jakten på torpeden. Hon tvingas använda all sin styrka och skicklighet för att överleva – och rädda de hon älskar mest.

Jag ska hitta dig av Pernilla Ericson hade recensionsdatum 2 maj 2017. Pernilla Ericson en svensk författare och journalist som bland annat arbetat på OKEJ, på Aftonbladet och med produktioner för TV4. Hon debuterade 2016 med Spåren vi lämnar efter oss, den första boken i serien om Erlagruppen. Jag ska hitta dig är den andra delen i samma serie.

När jag fick möjlighet förra året att läsa Spåren vi lämnar efter oss så blev jag mycket positivt överraskad. Så när jag såg att det skulle komma en del två så hamnade den på min önskelista. Förlaget var vänligt nog att skicka ett recensionsexemplar, och boken hamnade högt i min läshög.

Jag ska hitta dig är en mycket lättläst bladvändare. Tempot är högt, och det är svårt att sluta läsa när man väl börjat. När jag läser den så inser jag att jag är så van att en deckare börjar med ett mord eller två (eller fler…), gärna groteska numera, och att det handlar om att jaga en mördare. Det gör inte Jag ska hitta dig, utan jag upplever att den är ”renare” i historien än många andra deckare, där man från början har klart för sig vem som är jagad och vem som ligger bakom jakten. Och det känns faktiskt riktigt befriande.

Innan jag började läsa så kände jag att jag glömt en del om den första boken. Men ganska snart så började minnet återvända. Utan alltför många återblickar så började jag minnas de olika personerna och deras roll i förra boken. När jag skriver om deckare/spänningsromaner brukar jag ofta kommentera hur inblandade de som utreder är. I Jag ska hitta dig är det klart från början att det är Rickard som är utsatt, och han är ju en av huvudpersonerna i Erlagruppen. Men redan i Spåren vi lämnar efter oss så stod det klart att Rickard varit fixare åt personer i den undre världen, och det är därför han är med i gruppen. Så jag stör mig inte alls på att han är så inblandad, det är en naturlig fortsättning på Spåren vi lämnar efter oss.

Historien är väl uppbyggd och har bra tempo. Men inte bara det. Jag blir rejält förvånad över avrundningen mot slutet och dessutom så berörd att det kommer tårar i ögonen! Det händer sällan när jag läser deckare. Ska jag säga något som jag inte gillade så är det styckena som handlar om kärlek och attraktion. De kunde ha fått ta mindre plats. Det oroar mig lite inför nästa bok.

Jag ser fram mot nästa bok av Pernilla Ericson – den ska jag definitivt läsa.

Omdöme: Spännanade fartfyllt om lojalitet, lögner och utsatthet.
Betyg: 4+

Bloggat om boken har Boklysten och Bokraden

Mer om boken kan du läsa här eller här.
Förlag: Harper Collins
Sidor: 346

Mitt exemplar var ett recensionsexemplar från förlaget. Tack för det!
Utläst 6 maj 2017.

8 kommentarer

  1. […] 26. Christoffer Carlsson, Den tunna blå linjen, 363 sidor, Betyg: 5- 27. Pernilla Ericson, Jag ska hitta dig, 346 sidor, Betyg: 4+ 28. Caroline Engvall, Ärren vi bär, 306 sidor, Betyg: 5- 29. Christopher […]

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.