Spåren vi lämnar efter oss av Pernilla Ericson

Vilka spår lämnar du efter dig på nätet? spårenvilämnarDu berättar var du är och vad du gör, men du vet inte vem som följer dig …
Brutala kvinnoöverfall sker längs med gröna tunnelbanelinjen och skräcken sprider sig i Stockholm. Samtidigt som polisen Liv Kaspi tvingas ta ledigt i väntan på en internutredning rekryteras hon till ett litet privatteam, Erlagruppen, med uppdraget att lösa fallen. Sökandet leder dem in i nätets mörkaste vrår och förövarnas metod för att hitta sina offer visar sig vara djävulskt välplanerad. Våldet eskalerar och när kvinnor börjar försvinna spårlöst förstår Erlagruppen att det handlar om en kamp mot klockan. Det är bara en tidsfråga innan Gröna linjen-männen inser att någon är dem på spåren …

Spåren vi lämnar efter oss av Pernilla Ericson kom ut i maj 2016. Pernilla Ericson en svensk författare och journalist som bland annat arbetat på OKEJ, på Aftonbladet och med produktioner för TV4. Spåren vi lämnar efter oss, som är den första boken om Erlagruppen, är hennes debutroman.

Spåren vi lämnar efter oss är en mycket välskriven deckardebut. Läsningen flöt och jag såg fram mot att plocka upp boken på kvällarna. Historien är genomtänkt och tyvärr väldigt aktuell och upprörande. Den är mycket realistisk, och bara det är skrämmande. Nästan dagligen läser man om överfall, och om hur kvinnor varnas för att röra sig utomhus på kvällarna som en lösning på det problemet. Bara några dagar efter att jag läst ut boken ser jag rubriker om en man som anfallit kvinnor och bitit dem i ansiktet.  Och hur övervakade vi är på nätet är skrämmande i sig. Författaren ska ha fått historien från brev hon fått från kvinnor i samband med sitt arbete som journalist, och det märks att hon är påläst. Stundvis är historien väldigt grotesk i detaljerna (i synnerhet mot slutet), och vissa bitar skumläser jag.

Erlagruppen är inte unik i deckargenren, men jag gillar hur det beskrivs och hur personerna växelverkar. Det finns en respekt och underliggande humor. Aminah blir min favorit! Men jag hade nog kunnat vara utan ”kärleksdelen” i boken. Jag skulle gärna återse Erlagruppen i fler böcker.

Spåren vi lämnar efter oss är på många sätt en tankeväckande debut och jag vill definitivt läsa mer av Pernilla Ericson.

Omdöme: Tankeväckande deckardebut om mäns våld mot kvinnor.
Betyg: 4

Bloggat om boken har Boklysten, Vargnatts bokhylla och Bokraden

Mer om boken kan ni läsa här eller här.
Förlag: Harper Collins Crime

Mitt exemplar var ett recensionsexemplar från förlaget. Tack för det!
Utläst 29 maj 2016.

4 kommentarer

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.