Söndag på bloggen innebär att jag deltar i En smakebit på søndag i regi av den norska bloggen Flukten fra virkeligheten.

Den här helgen har jag inte gjort många knop, mycket välbehövligt, på jobbet är det full fart och lite till. Jag har inte riktigt hämtat mig från fredagkvällens avsnitt av SKAM på NRK. Det var jobbigt att se. I går kväll såg vi förstås på Eurovision. Grattis Portugal! Inte min stil. Belgien var vår favorit, men jag var lite förtjust i Holland, Norge och Armenien. Men mellanakterna och programledarna, håhåjaja… de var plågsamma även för en ESC-nörd.

Det har inte blivit så mycket läst den här veckan pga jobb, så jag läser fortfarande boken jag började med förra söndagen. Efter att ha läst Caroline Engvalls bok kände jag akut behov av att läsa något fullkomligt bortkopplat från all sorts verklighet. Då passade det bra att plocka upp den sista boken i Makeutmaningen: Eragon av Christopher Paolini.

Smakbiten kommer från sid 14

Stenen tycktes Eragon både vacker och skämmande. Var kom den ifrån? Har den ett syfte? Så fick han en tanke som oroade honom mer: Kom den hit av en händelse, eller är den menad för mig? Om det var något han lärt sig av de gamla sägnerna, så var det att betrakta trolldom, liksom dess utövare, med största försiktighet.

