Under årens lopp har det blivit några fullpoängare här på bloggen. I serien ”Favoriter i repris” så återpublicerar jag vad jag skrev när det begav sig.

Nu har turen kommit till Nu vill jag sjunga dig milda sånger av Linda Olsson som jag skrev om på bloggen 13 april 2011. Det var dessutom min första bokbloggsvinst! Sedan jag läste den boken har jag nu läst alla böcker Linda Olsson skrivit och hon är en av mina favoritförfattare.

Så här skrev jag då:

Den unga författaren Veronika kommer till en by i Dalarna, för att få vara ensam, sörja och skriva på sin bok. I grannhuset bor den gamla kvinnan Astrid, en enstöring som bott hela livet i samma hus. Båda bär de på sorg och stora hemligheter. De båda kvinnorna närmar sig varandra med stor försiktighet och bygger trots sina yttre olikheter såsmåningom ett band och en vänskap som förändrar deras liv.

”nu vill jag sjunga dig milda sånger” är skriven av Linda Olsson, som är en svenska som flyttade från Sverige 1986 och som sedan länge bor på Nya Zeeland. Boken är skriven på engelska (let me sing you gentle songs) och översatt av en annan person än författaren (som alltså har svenska som modersmål).

Boken vann jag på en blogg och när jag började läsa den så överrumplade den mig fullständigt. Den är oerhört finstämt skriven, språket är ljuvligt (fantastiskt översatt), stämningarna går rätt in i hjärtat liksom personerna. Det är så oerhört svenskt och jag undrar om det är som Olsson skriver i förordet, att man behöver avståndet och längtan för att kunna skriva så om den svenska naturen och människorna. Citaten ur dikter och sånger blir som en del av boken (även titeln är ett citat ur en dikt av Karin Boye, en av mina favoritdiktare). Det är en bok som man stilla flyter med och njuter av, ända in i slutet.

Betyg: 5.