Outlander – Tv-serien

Outlander är en amerikansk/engelsk TV-serie från 2014. Den sändes i Sverige först på Viaplay. Den kom ut på DVD 2015 (i två volymer). Vi såg den mellan 13 januari och 9 februari 2016.

Så här beskrivs serien på Amazon:outlander

Based on Diana Gabaldon’s best-selling book series and Executive Produced by Ronald D. Moore, OUTLANDER spans the genres of romance, science fiction, history and adventure as it follows Claire Randall, a married World War II combat nurse who mistakenly falls back in time to 1743. Forced by circumstance to marry Jamie Fraser, an outlawed Highlander, she finds herself falling in love and torn by her loyalties to two men in vastly different times. Claire must reconcile her modern mindset with this 18th Century world amidst threats from ruthless Redcoats, volatile clan politics and a brutal witch trial – and ultimately discovers that there is a fate worse than death as she must struggle to save Jamie’s heart, as well as his soul.

Böckerna av Diana Gabaldon som kommit att gå under namnet Outlanderserien, har gjort succé, och TV-serien likaså. Det var maken som först såg första halvan av TV-serien, och sen började läsa böckerna. Jag såg två avsnitt av TV-serien, sen läste jag Främlingen. Till jul fick maken hela första säsongen på DVD.

Att se en filmatisering precis efter att man läst boken har sina fördelar och nackdelar. Nu hade jag som sagt var sett två avsnitt av TV-serien innan jag läste boken, så jag hade ingen annan bild av hur Claire och Jamie skulle se ut. Däremot en del av de andra karaktärerna som dyker upp senare i boken. Och att jämföra händelserna är oundvikligt.

Det finns en hel del som skiljer i händelserna, men eftersom första säsongen som bygger på första boken är hela sexton avsnitt så har man haft tid på sig att ta med det mesta. Anpassad till TV-publiken har man ändrat karaktärerna och beteendet en del, vilket får en del konsekvenser för vissa händelseförlopp. I vanlig ordning tar man också bort en del bikaraktärer. Jag stör mig dock inte särskilt på detta. Man följer historien tillräckligt bra för min smak. Man har tonat ner kopplingen våldtäkt-sex som störde mig i boken, och även om ”smiskscenen” som omskrivits i media kan lämna en sur eftersmak har man försökt sig på att göra den humoristisk.

På sätt och vis är castingen av Claire och Jamie bra. Dock upplever jag Claire som mycket mer provokativ och hårdare än i boken, och Jamie mer som en pojke. Jag är heller inte så förtjust i skådespelerskan som spelar Claire. Att använda samma skådespelare för Claires man Frank och Black Jack Randall är ett genidrag. Det blir oerhört schizofrent och man vill verkligen tro att det finns något gott i Black Jack Randall. Överhuvudtaget tycker jag man lyckats bättre med skurkarna i filmatiseringen än Gabaldon gör i böckerna.

Det tog oss över en månad att se hela serien, vilket är rätt lång tid för oss. Bitvis tyckte jag den var rätt seg (någonstans strax efter hälften), det blev på tok för många detaljer för en filmatisering. Det var inte alltid det lockade att se ett avsnitt till. Jag kan inte riktigt sätta fingret på problemet, för det är en välgjord produktion med fina detaljer och naturen är imponerande.

TV-serien finns recenserad på C R M Nilsson (här och här) och Bibliophilia

Omdöme: Välgjord men lite seg produktion som man kan se oavsett om man läst boken eller inte.
Filmbetyg: 4-

4 kommentarer

  1. Jeg kommer ikke helt over at det mannen på DVD omslaget ser litt ut som en av hobbitene hehe 🙂 Dette er bøker jeg lenge har hatt på leselisten, men kanskje er det like greit å se TV-serien. Det er nesten litt rart at de har gjort det så detaljert at det faktisk blir litt segt, kanskje det er for å glede Gabaldons store fanskare?

    Gilla

  2. Jag kan ju säga att första gången jag läste Främlingen så blev jag så chockad över att Claire och Jamie skulle bli ett par, eftersom jag hade tolkat honom som typ 14. I tv-serien upplevde jag honom ändå som mognare.

    Visst segar det verkligen ihop sig någonstans kring mittenstrecket? Jag blev lite besviken på andra halvan av säsongen just därför.

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.