Från förlagets hemsida:midnattssol I augusti 1977 stiger en man av bussen i en avlägsen by i nordligaste Norge. Han kallar sig Ulf, han har inget bagage och hävdar att han kommer för att jaga. Bland læstadianer och samer möter han en kultur som är både gästfri och avståndstagande, hjälpsam och kylig.
Byns klockare Lea lånar honom ett gevär och en jaktstuga, där midnattssolen håller honom vaken medan han oroligt bevakar det storslagna, men monotona fjällandskapet.
Långsamt går det upp för Lea och hennes son Knut att Ulf inte är jägare, utan byte. Och att jaktlaget är på väg.

Midnattssol av Jo Nesbø kom ut i oktober 2015. I original heter den Mere blod och kom ut 2015. Jo Nesbø Jo Nesbø är en norsk författare som som är mest känd för sin deckarserie på tio böcker om Harry Hole, men han har också skrivit fristående spänningsromaner och ungdomsböcker. Midnattssol är den andra fristående thrillern i en serie, där den första heter Blod på snö.

Jo Nesbøs serie om Harry Hole fångade mig inte direkt, men växte såsmåningom till att bli en av mina favoritserier. Mina förväntningar på hans böcker är alltid höga, men det är något som inte klickar för mig när han skriver fristående hårdkokta böcker. Varken Huvudjägarna eller Blod på snö var min grej. Så jag var tveksam till att läsa den här. Men så dök den upp i hyllan på jobbet där vi lånar böcker, och då kunde jag ändå inte låta bli.

Midnattssol beskrivs som en thriller, en spänningsroman, en hårdkokt kriminalroman, och det är så jag börjar läsa den. Förväntningar är aldrig bra. För Midnattssol känns inte alls som en kriminalroman. För mig innehåller den ingen spänning alls, och eftersom jag förväntar mig det så blir jag obönhörligen besviken.

Efterhand så vänjer jag mig vid stilen och börjar så smått uppskatta den. För Jo Nesbø är en skicklig författare. Språket är stilrent och sparsmakat, och han tecknar med enkla medel en gripande bild av ett samhälle med laestadianer och samer i Nordnorge. Midnattssol är kort och lättläst, och i grunden vacker. Naturen och människoskildringarna är fina. Men min besvikelse håller ändå i sig, för ända till slutet så letar jag efter spänningen. Och hittar den inte.

Jag kommer att fortsätta hålla utkik efter nya böcker av Jo Nesbø. På norsk Tv har han sagt att han jobbar med en ny bok om Harry Hole…

Omdöme: Välskriven och vacker, men inte alls spännande, skildring från Nordnorge
Betyg: 4-

Bloggat om boken har Johannas deckarhörna och Den läsande kaninen

Mer om boken kan du läsa här eller här.
Originaltitel: Mere blod
Förlag: Piratförlaget
Översättare: Per Olaisen

Mitt exemplar lånade jag i ett bokutbyte på jobbet.
Utläst 28 januari 2016.

