Kvinnoalfabetet – bokstaven G

Bokstaven GI Enligt Os kvinnoalfabet har turen kommit till bokstaven G.

1. Nämn en favoritförfattare med för- eller efternamn på G.

Jag läser många deckare och en av mina favoritserier är Hammarbyserien av Carin Gerhardsen. Den åttonde och sista boken kom ut tidigare i år, och jag tyckte hela serien höll mycket hög kvalitet.

2. Det finns ju annan kultur än böcker. Vilka kvinna med för- eller efternamn på G vill du lyfta fram som är kulturell, men inte just författare?

Jag kan inte låta bli att fascineras av Lady Gaga. Hon är liksom ett fenomen på alla sätt. Och jag blir glad av att lyssna på hennes musik.

3. Berätta om en kvinna med för- eller efternamn på G som du beundrar. Det kan vara en känd eller okänd kvinna, död eller levande inom vilket område som helst. Motivera gärna ditt svar.

Normalt så skriver jag inte om personer som är i mitt privatliv men här kan jag inte låta bli att lyfta min dotter, med ett efternamn som börjar på G. Hon är en generös person som accepterar alla hon möter för vad de är.

4. Vilken kvinna med för- eller efternamn på G är du nyfiken på, men ännu inte upptäckt?

För några år sedan kom Dinosauriens fjädrar av Sissel-Jo Gauzan och jag önskade mig den omedelbart. Den står fortfarande oläst i hyllan.

3 kommentarer

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.