Tjockare än vatten av Carin Gerhardsen

Psykologen Gisela Bohn hittas dränkt och stympad i sitt eget badkar av sitt femåriga barnbarn.  Flickan ringer polisen och på fallet tjockareanvattensätts Conny Sjöberg och hans team. Kan det vara någon av hennes patienter? Gruppen har varit i full färd med att utreda en annan typ av brott, nämligen flera katter som dränkts och sedan placerats ut på platser som har med vatten att göra. Gruppen distraheras ytterligare när ett annat fall dyker upp på deras bord. En man, välkänd av gruppen, har fallit ner från en bro och hamnat rätt på vindrutan på en bil som kraschar in i en bilvägg. Spåren i fallet med psykologen pekar alltmer bakåt i tiden, men flera av gruppens medlemmar påverkas omedelbart och personligt av händelserna som de utreder. Frågan är om de kan stoppa mördaren i tid.

Tjockare än vatten av Carin Gerhardsen hade recensionsdatum 16 juni 2014. Det är den sjunde boken i serien om Hammarbypolisen. Carin Gerhardsen är en svensk deckarförfattare med en bakgrund som matematiker och it-konsult. Hon debuterade 2008 med Pepparkakshuset, den första boken i serien.

Jag har läst alla böckerna i den här serien, och det är en av mina favoritserier. Recensioner av de senaste böckerna hittar ni under Recensioner. Det här exemplaret var förlaget vänligt nog att skicka.

I mitt tycke är Carin Gerhardsen en av våra bästa nuvarande svenska deckarförfattare. Så det är med viss förväntan, och lite oro, jag börjar läsa boken. Men ganska snart så försvinner oron, för än en gång så tycker jag att hon levererar en spännande och välskriven deckare.

Jag tror en del av att jag gillar böckerna är dynamiken mellan medlemmarna i gruppen. Det finns en ganska tuff, i mitt tycke manlig, jargong mellan dem. Det avspeglas inte bara i de faktiska dialogerna utan också i hur deras känslor beskrivs. De kvinnor som finns i gruppen har anpassat sig till den manliga miljön. Grundtonen är ironisk men ändå omtänksam. Jag gillar också utvecklingen av personerna i polisgruppen och relationerna. I varje bok är det någon eller några som får lite mer fokus, och man lär känna dem bättre. Min favorit är Gäddan och hon får rätt mycket plats i den här boken.

Egentligen så finns det två saker i boken som stör mig lite, fast ändå inte så mycket så det förtar spänningen på något sätt. För er som läst tidigare böcker så vet ni att det finns historier kring de olika poliserna, och det fortsätter i den här boken. Jag kan tycka att det dominerar lite för mycket. Sen är det en sak som många deckare lider av, och som jag personligen har svårt för, och det är sammanträffanden. Historier som går ihop som inte rimligen borde gå ihop. Tja, mer tydlig än så tänker jag inte vara. Men jag noterar att trots att jag slutat läsa andra serier pga det så finns det inga sådana planer här!

Tjockare än vatten är spännande hela vägen igenom. Och så slutet. Jag trodde jag hade gissat slutet ganska tidigt och var lite smått irriterad på det. Men så i sista stund så lyckas författaren överraska. Snyggt!

Om jag någonsin träffar Carin Gerhardsen så vet jag precis vad jag skulle fråga. Hade hon tänkt ut de genomgående historierna innan hon började skriva serien eller har det kommit efterhand? Nåja, tveklöst kommer jag att läsa nästa bok i serien. För det blir väl en sådan?

Omdöme: Spännande och välskrivet om hemligheter, hämnd och missförstånd.
Betyg: 4+

Bloggat om boken har Läsa & Lyssna, JoS blogg och och dagarna går

Boken finns att köpa på Adlibris och Bokus
Förlag: Norstedts

Mitt exemplar är ett recensionsexemplar från förlaget. Tack för det!
Utläst 21 juni 2014.

9 kommentarer

  1. Jag förstår ju vad det är för inbördes relationer mellan poliserna du avser, har faktiskt stört mig lite på det utrymme de fått genom hela serien. Det är verkligen inte läge att inte lösa böckerna i ordning. Men de är bra, och snart ska jag kasta mig över denna också!

    Gilla

  2. Jag ser att vi tycker ungefär lika, jag håller med dig om att Gäddan är en favorit. Det är ett bra grepp att låta några av karaktärerna i polisgruppen stiga fram i de olika delarna. Det ger serien lite extra syre.

    Gilla

  3. Jag är orolig att det inte kommer fler om samma personer. Har försökt fråga på Carins fb-sida men hon lyckas undvika den frågan just…

    Gilla

  4. Jag läser också Carin Gerhardsens deckare, men har lyssnat på de flesta. Jag tyckte de första var makalöst bra, men att hon tappat lite mot slutet. Jag tycker att det är rätt smart att använda sig av ett brett persongalleri så att olika personer blir huvudperson i sin bok, om du förstår hur jag menar? Men nu bor jag ju i USA så läsning av denna lär nog dröja… Gör en mental anteckning, i alla fall! 🙂

    Gilla

  5. […] hjärtan, 411 sidor, Betyg: 3 53. Veronica Roth, Divergent, 363 sidor 54. Carin Gerhardsen, Tjockare än vatten, 388 sidor, Betyg: 4+ 55. Lucy Dillon, Ensamma hjärtan och hemlösa hundar, 454 sidor 56. Mattias […]

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.