toptentuesdayI veckans Top Ten Tuesday har The Broke and the Bookish satt temat till: Ten Books For Readers Who Like _________

Efter en hel del funderande landade jag på Tio böcker för läsare som gillar ironi. Och då menar jag en ironisk ton, eller ironisk jargong mellan karaktärer. Jag gillar verkligen ironisk ton, och en bok som jag annars är skeptisk mot kan lyfta sig genom ironi. Har ni fler tips tar jag tacksamt emot dem!

1. Jussi Adler Olsens serie om Avdelning Q, t.ex. Fasanjägarna. Rappt och ironiskt rätt igenom.

2. Carin Gerhardsens Hammarbyserie, t.ex. Tjockare än vatten. Poliserna har en rätt grabbig jargong med en ironisk underton.

3. Tjuvarnas stad av David Benioff. Karaktären Kolja har en ironisk ton och sorglös inställning.

4. Väster om friheten av Thomas Engström. Ludwig Licht har en rå ton, men också rätt mycket ironi, inte minst självironi.

5. Livet efter dig av Jojo Moyes. Dialogen mellan Lou och Will är ironisk och väldigt charmig.

6. Det lockande stålet av Joe Abercrombie. Genomgående ironisk ton, men också väldigt grotesk.

7. Serien om Temperance Brennan av Kathy Reichs, t.ex. Bones of the Lost. Tempe har ett mycket korthugget och ironiskt sätt att uttrycka sig.

8. Nu ser du mig av S J Bolton. Den här boken är min favorit i serien om Lacey Flint, och det beror bl.a. på att Lacey hela tiden fäller småironiska och självkritiska kommentarer.

9. Rubinröd av Kerstin Gier. I hela serien har Gwendolyn en självironisk ton, men i senare delar tar tonårtrånandet över en del.

10. Det tredje tecknet av Ylva Sigurðardóttir. Jag tyckte den som deckare var lite småseg men gillade den ironiska jargongen skarpt.

