Mellan rött och svart av Jan Guillou

Första världskriget är över, och Europa håller på att resa sig. Bröderna Lauritzen drabbades hårt i kriget, både personligen och ekonomiskt. mellanrottochsvartNu befinner sig Lauritz och Ingeborg med sina barn i Sverige, eftersom i synnerhet sonen Harald råkade illa ut i skolan i Norge som ”tyskvän”. De har bosatt sig i det av Wallenberg nykonstruerade området Saltsjöbaden. Oscar och Christa och deras barn bor i Berlin där Oscar driver Lauritzgruppen. På reklamavdelningen arbetar Sverre, som också bor hos Oscar och Christa. Ner till Berlin kommer Harald för att få en tysk utbildning. Det är det glada 20-talet och allt ser ut att bli bättre, Tyskland håller på att resa sig och såväl där som i Sverige ser ekonomin och utvecklingen ut att gå åt rätt håll. För de där underliga politiska strömningarna som börjar uppstå kan väl aldrig få fotfäste på riktigt? Den svarta skuggan som närmar sig är det ingen som riktigt ser.

Mellan rött och svart av Jan Guillou kom ut 2013. Det är den tredje boken i serien Det stora århundradet om Bröderna Lauritzen och deras familjer. Den första, Brobyggarna, kom ut 2011 och den andra, Dandy, kom ut 2012. Jan Guillou är en svensk författare och journalist som gett ut över fyrtio böcker sen han debuterade 1971 med Om kriget kommer.

De genrer som Jan Guillou tidigare skrivit i har inte lockat mig, så den första boken i den här serien, Brobyggarna, var också i stort sett den första av honom jag läste (kan ha gett mig på någon Hamiltonbok i min ungdom…). Den tyckte jag om för alla kopplingar till Norge, Bergen och Staalesens böcker. Även Dandy tyckte jag var lättläst och ganska underhållande. Mitt intresse för bröderna Lauritizen och deras familjer var vid det här läget såpass stort att det kändes självklart att välja Mellan rött och svart i bokcirkelshyllan på jobbet.

Mellan rött och svart innehåller på ett intressant sätt delar av den europeiska/svenska mellankrigshistorien. Guillou har ett annorlunda sätt att närma sig de historiska händelserna, genom att placera sina huvudpersoner nära kända personer, inte minst författare och dramatiker. I Dandy var Virigina Woolf med, här får vi bl.a. möta Bertolt Brecht. Möjligen tar han fantasin lite väl långt när Hermann Göring kommer in i boken. Nåja, det här greppet väcker mitt intresse såpass så jag googlar vidare om personerna. Det är också just personerna som gör att man (om man som jag inte är så historiskt bevandrad) lär sig en del nytt om den här tiden.

Språket fungerar, boken är lättläst och underhållande. Men, det stora men:et är att författaren alltför ofta faller in i en mästrande, undervisande ton. Det blir en helt onaturlig dialog, detaljer som blir ointressanta. Jag skumläser faktiskt en del avsnitt som blir för långrandiga.

Precis som efter läsningen av de tidigare böckerna så kan jag inte påstå att jag är imponerad av personteckningen, jag finner karaktärerna rätt platta. Men ändå så är det som att möta gamla vänner, kanske just för att vi får veta alla möjliga detaljer om dem, och jag är väldigt nyfiken på hur det ska gå för familjen Lauritzen. Ett extra plus till författaren för att han definitivt tecknar ett antal starka kvinnor, med egna åsikter och yrkesambitioner. När jag lägger ner boken är de just de kvinnorna som jag är mest nyfiken på att möta i nästa bok i serien.

Omdöme: Lättläst men detaljrikt om en familjs öde i mellankrigstidens Europa.
Betyg: 3+

Bloggat om boken har också Bokbrus, Bokmalen.nu, Hedvigs bokhyllaBokparetSladdertackans bokblogg och Carolina läser.

Boken finns att köpa på Adlibris och Bokus
Förlag: Piratförlaget

Mitt exemplar lånade jag i bokcirkelhyllan på jobbet.
Utläst 23 maj 2014.

3 kommentarer

  1. Jag har läst de två första, efter tips från en kollega, och gillade dem. Sen tyckte kollegan att denna inte höll måttet, så det har inte blivit att jag läst den. Men jag är ju lite nyfiken på hur det går för bröderna, jag kanske får tänka om!

    Gilla

  2. […] Jordahl, Låt inte den här stan plåga livet ur dig, Mona, 317 sidor, Betyg: 4- 43. Jan Guillou, Mellan rött och svart, 431 sidor, Betyg: 3+ 44. David Benioff, Tjuvarnas stad, 247 sidor 45. Julie Otsuka, Vi kom över […]

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.