Döden på en blek häst av Amanda Hellberg

Maja Grå har kommit in på en eftersökt konstkurs i Oxford och ska bege sig dit när dodenpaenblekhasthon får beskedet. Hennes mamma Birgitta, som försvann spårlöst när Maja var 10 år, har hittats i Brighton. Brutalt mördad. Maja får bege sig dit för att träffa polisen. Direkt därifrån beger hon sig till Oxford, utan att egentligen fått klarhet i vad som hänt hennes mamma. Hon börjar på kursen som leds av den välkända professorn Leopold Chesterfield. Hon lär känna några av de andra kursdeltagarna, som den buttre Jack, egensinniga Ashely och konstnärssjälen Nikita, och hon delar rum med den sistnämnda. Men det visar sig snart att någonting inte står rätt till på colleget. Och vad är det med Majas och Nikitas rum, varför får Maja så otäcka syner där? Och vad hände egentligen Birgitta som gör att hon inte kan lämna sin dotter i fred?

Döden på en blek häst av Amanda Hellberg kom ut 2010. Det är den andra boken i serien om Maja Grå. Den första, Styggelsen, kom ut 2008 och den tredje, Tistelblomman 2012. Amanda Hellberg är en svensk författare som debuterade 2008. Hon skriver även för barn och ungdom och arbetar som illustratör. Hennes egen hemsida hittar du här.

Den här boken fick jag av en vän när den var rätt nyutgiven. Hennes dotter hade fått den men var inte intresserad. Den hamnade inte särskilt långt upp på läslistan eftersom den klassades som skräck och jag brukar säga att skräck inte är min grej. Men allteftersom den dykt upp på diverse bloggar som jag läser har den sakta åkt uppåt. Och nu placerade jag den både i Boktolvan och i Hyllvärmarutmaningen. Fick också in den i Kaosutmaningen…

Boken får mig inte att ändra inställning till skräck, för faktum är att det inte är de övernaturliga dragen som tilltalar mig. De flesta recensioner som jag läst hyllar den delen av boken, och tycker t.o.m. att det kunde vara mer. För mig så blir inte de skräckfyllda inslagen särskilt skrämmande. Jag tror att skräck måste spela på något som man själv upplever som obehagligt, något som snuddar vid ens egna fobier, för att man ska uppleva det som skräck. Och här kan jag ställa mig helt utanför det skräckfyllda och inte beröras så starkt.

Trots detta är det övernaturliga skickligt beskrivet. Det är målande, och nästan filmiskt stundvis, och som så kan jag uppskatta det. Bra är balansen mellan den rena skräcken, och känslan av att man egentligen inte vet vad Maja upplever och vad som är rena fantasifoster. Ibland får man känslan av att varken Maja eller Amanda egentligen tror på det övernaturliga, utan att det är Majas hjärna som fantiserar ihop det hela. Och då börjar det bli läskigt för mig. Boken är heller inte ren skräck utan innehåller också två, eller faktiskt tre mysterier. Både mysteriet kring vem som är hotet i nutid och vad som hände för länge sedan tycker jag författaren lyckas helt OK med. Men jag hade velat veta mer om Birgitta!

Men styrkan i boken är varken skräckdelarna eller deckargåtan utan hur skickligt Amanda Hellberg tecknar stämningar. Utan att använda ett överflöd av ord så känner jag det brittiska klimatet, stämningen i Brighton (där jag bott ett tag) och Oxford, stämningen på colleget. Hennes beskrivningar av konstverken är så att man kan se dem framför sig. Det som stör i boken är alla engelska uttryck som behållts, eller snarare att det ibland är engelska uttryck mitt i ett svenskt sammanhang, där man inte kan se poängen med det.

Förr eller senare kommer jag att prova Styggelsen och kanske Tistelblomman, men fortfarande med förbehållet att skräck inte är min grej…

Ett urval andra som bloggat om boken är Monika, Eli läser och skriver, Bibliotekskatten, Lingonhjärta, Boktoka, Breakfast Bookclub, Bokomaten, Bokhora, Bokbabbel och malins bokblogg.

Boken finns att köpa på Adlibris, Bokus och Bokia.

Omdöme: Skräckfyllt om besatthet och att inte släppa taget i ett kyligt Oxford
Betyg: 4-

7 kommentarer

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.