Se henne försvinna av Eva Dolan

Minirecension

 

 

Handling från förlagets hemsida: Du kan fly ditt förflutna. Men du kan inte fly ett mord.

Kroppen har påträffats vid floden, i närheten av en plats som är populär bland löpare. Kommissarie Zigic och kriminalinspektör Ferreira blir till en början förvånade när Hatbrottsenheten kallas till brottsplatsen. Tills de upptäcker att offret, Corinne Sawyer, fötts som Colin Sawyer.

Polisregistret avslöjar att en rad våldsamma attacker på transkvinnor utförts i området. Var Corinne offret för en förväxling? Eller har den person som attackerat transkvinnor bestämt sig för att gå ytterligare ett steg i sin »campaign of violence«?

Spänningarna stiger, och polisen hamnar under nationens öga. Zigic och Ferreira har ett komplext fall i sina händer, och varje misstag kan visa sig ödesdigert…

Boken: Se henne försvinna av Eva Dolan kom ut på svenska 3 mars 2018.

Varför jag läste den: Jag har läst de tidigare böckerna i den här serien, och Se henne försvinna fanns på min läslista. Den var också med i min Hett i hyllan – utmaning eftersom jag fick den från förlaget när den kom ut 2018.

Vad jag tyckte om den: Se henne försvinna är en välskriven polisroman. Språket är bra, och det finns inga överflödiga detaljerade beskrivningar. Läsningen flyter väl och det finns inga svackor, utan mitt intresse hålls uppe hela vägen.

Grunden i berättelsen är bra polisarbete, vilket på något sätt är befriande att läsa om, med tanke på alla romaner i den här genren där poliserna antingen framstår som att de gissar eller helt enkelt missköter sitt jobb. Beskrivningen av polisarbetet är dessutom intressant i sig.

För varje bok i serien så gillar jag karaktärerna allt mer. De är solida och intressanta personer, med vardagliga problem som man kan relatera till. Inga neddrogade missbrukande poliser. Miljön som de verkar i känns också verklighetstrogen.

Problematiken i Se henne försvinna är skrämmande aktuell, och jag tycker Eva Dolan har fingertoppskänsla när hon beskriver såväl mordoffret som personerna runt omkring. Den enda invändningen jag har är att lösningen på mysteriet känns väl enkel, jag hade gärna sett något mer komplext.

Jag gillar verkligen den här serien nu, och vill läsa nästa del, men har den faktiskt inte. Så den får hamna på önskelistan helt enkelt.

Betyg: 4

Mer info:

Bloggat om boken har Bokföring enligt Monika, Fru E:s böcker och Läsa & Lyssna

Mer om boken kan du läsa här.
Förlag: Modernista
Sidor: 428
Betyg på Goodreads: 4,01 baserat på 332  betyg
Hur jag fick tag på den: Hyllvärmare
Utläst: 20 juni 2020

 

3 kommentarer

  1. Jag gillar den här serien så vansinnigt mycket. Kanske mest för precis det du skriver; det är utredande poliser, inga lyckliga sammanträffanden, inga lyckosamma gissningar. Åh, vad jag uppskattar det!

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.