Dags för Hett i hyllan – inspirerad av Bokföring enligt Monika som skriver så här:

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Nu befinner vi oss i Januari 2018. I januari fyller jag år och då brukar det komma en hel del böcker. Väldigt uppskattat av mig, så det är alltid tråkigt när böckerna inte blir lästa direkt. Det här året fick jag fem böcker av min make och två av dem har jag tyvärr inte läst än. Trots att det var både önskade och uppskattade böcker. Den första var med förra veckan och här kommer den andra: Underground Railroad av Colson Whitehead. Det här var ingen bok som jag hade önskat mig, men jag gillar överraskningar och hade intentionen att läsa den rätt snart. Men uppenbarligen hände inte det. Enda skälet jag kan komma på är att den kom i skymundan för andra böcker. Någon som läst den?

Cora is a slave on a cotton plantation in Georgia. Life is hell for all the slaves, but especially bad for Cora; an outcast even among her fellow Africans, she is coming into womanhood—where even greater pain awaits. When Caesar, a recent arrival from Virginia, tells her about the Underground Railroad, they decide to take a terrifying risk and escape. Matters do not go as planned—Cora kills a young white boy who tries to capture her. Though they manage to find a station and head north, they are being hunted.

In Whitehead’s ingenious conception, the Underground Railroad is no mere metaphor—engineers and conductors operate a secret network of tracks and tunnels beneath the Southern soil. Cora and Caesar’s first stop is South Carolina, in a city that initially seems like a haven. But the city’s placid surface masks an insidious scheme designed for its black denizens. And even worse: Ridgeway, the relentless slave catcher, is close on their heels. Forced to flee again, Cora embarks on a harrowing flight, state by state, seeking true freedom.

Like the protagonist of Gulliver’s Travels, Cora encounters different worlds at each stage of her journey—hers is an odyssey through time as well as space.