Det andra ansiktet av Mari Jungstedt

Från förlagets hemsida: Den idylliska kustorten Ljugarn håller på att vakna till liv inför turistsäsongen. Då hittas den välkände konstnären och småbarnspappan Henrik Dahlman mördad i sitt sommarhus,fastkedjad i sängen med handbojor. När ett liknande mord begås på fastlandet dras kommissarieAnders Knutas och kollegan Karin Jacobsson in i en intensiv mördarjakt, samtidigt som deras kärleksförhållande prövas på allvar. Reportern Johan Berg är tillbaka på Gotland och bedriver egen spaning vilket försätter honom i livsfara.

Det andra ansiktet av Mari Jungstedt hade recensiondatum 3 juni 2016. Mari Jungstedt är en svensk författare som debuterade 2003 med Den du inte ser, den första boken i serien om Anders Knutas och hans kollegor. Hennes böcker har sålt i över fyra miljoner exemplar i Sverige, och har getts ut i ett tjugotal länder. Det andra ansiktet är den trettonde boken i serien.

Jag har läst alla böcker i den här serien, och det brukar vara ett perfekt sätt att inleda sommarsemestern. De kan med fördel läsas i en solstol. Men förra året kom jag mig aldrig för att köpa Det andra ansiktet, så det blev mitt enda inköp på årets bokrea. Boken fick följa med mig till Gran Canaria, som ju var lite extra passande med tanke på att Mari Jungstedt bor där… Dessutom kunde jag då läsa den i en solstol, om än i början av april.

Det andra ansiktet är en lättläst svensk sommardeckare. Som vanligt i den här serien är Gotlandsmiljön ett framträdande drag. Den fungerade alldeles utmärkt att sträckläsa under en dag på solsemestern. Språket flyter och det hela är på många sätt en klassisk deckare. Första delen av boken tycker jag är riktigt spännande, av bladvändarkaraktär, men ganska snart förstod jag vem det var och varför i ”dåtidshistorien”. Såsmåningom så blev det också klart vem det var i ”nutidshistorien” vilket minskade spänningen.

Karaktärerna i den här serien är återkommande och det är på gott och ont. Å ena sidan ger det en trygghet, å andra sidan kan man lätt tröttna på dem. I den här boken tycker jag Anders Knutas beter sig oerhört gubbigt och egoistiskt, och jag blir också irriterad på de runt omkring honom som låter honom komma undan med det.

Det andra ansiktet är en av de bättre i den här serien, den känns fylligare och med ett mer komplext mysterium än en del tidigare i serien. Dock så blir det lite väl mycket mot slutet av allt.

Blir det en fjortonde bok i serien (jag har just sett att Mari Jungstedt kommit ut med en bok med andra karaktärer) så kommer jag nog att ge mig på den också. I en solstol nära mig.

Omdöme: Svensk sommardeckare om svek och hämnd.
Betyg: 4-

Bloggat om boken har och dagarna går, Mysterierna och boktok73

Mer om boken kan du läsa här och här.
Förlag: Albert Bonniers förlag
Sidor: 373

Mitt exemplar var relativt nyköpt på rean i år.
Utläst 3 april 2017.

2 kommentarer

  1. Se där, en fyra 🙂 Jag har inte läst denna. Än. Trodde jag hade med den i min serieutmaning i år, men det hade jag inte. Kanske blir den läst snart ändå 🙂

    Gilla

  2. […] Fixaren, 302 sidor, Betyg: 4+ 18. Anna Jansson, Det du inte vet, 330 sidor 19. Mari Jungstedt, Det andra ansiktet, 373 sidor, Betyg: 4- 20. Jan-Erik Fjell, Tysteren, 383 sidor, Betyg: 4 21. George R R Martin, […]

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.