Bokbloggsjerka 27-30 maj: Musik i böcker

jerkaI veckans bokbloggsjerka frågar Annika: Temat för veckans fråga är med andra ord musik i kombination med böcker. Har en av dina favoritartister utkommit med en bok som du tycker att vi ska läsa? (För mitt vidkommande är jag ruskigt nyfiken på boken om Paul Stanley från Kiss). Kan du ge exempel på en bok som har en stark koppling till din favoritgenre? Envisas en av dina favoritförfattare med att ”spela” musik i böckerna som du absolut inte gillar? Eller….?

Första frågan får jag passa på. Lite krasst så är jag nog mer intresserad av musiken de spelar än att läsa om dem. Fast en del av mina barndomsidoler kanske jag skulle kunna tänka mig att läsa om. Jag har rätt blandad musiksmak, lyssnar på countrypop, pop, rockpop, house, AOR… osv osv.

I deckare är det vanligt att någon av huvudpersonerna lyssnar på musik, men det är ofta opera eller klassiskt som jag inte lyssnar så mycket på. Exempel är Alan Banks i Peter Robinsons böcker och Kurt Wallander i Henning Mankells böcker.

En del böcker kan vara uppbyggda kring musiktexter (att t.ex. kapitlen har titlar från låttexter). Men hittills har jag inte hittat min musiksmak där. Det blir ju ett extra leende när någon i boken lyssnar på musik som jag känner till, exempelvis när huvudpersonen i Galveston i bilen sätter på en outlawcountrylåt som jag lyssnat på strax innan.

En bok som jag gillade med stark musikkoppling är Jag tror jag älskar dig av Allison Pearson. Den handlar om Petra som på 70-talet har David Cassidy som idol. Igenkänningsfaktorn på att tapetsera sitt rum med idolaffischer var hög, och en av mina stora idoler under den tiden var Davids lillebror Shaun Cassidy.

I Outsider av Torbjörn Flygt så fanns också en del igenkänningsfaktorer. En av dem var förhållandet till Tanita Tikarams musik.

11 kommentarer

  1. Min favoritkommissarie Morse lyssnar mycket på opera och i tv-serien riktigt njuter jag av dessa snuttar av operaarior. I böcker brukar jag dock inte lägga märke till musik alls.

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.