I veckans utmaning så skriver KulturkolloHar ni läst någon sådan där härlig roman som rymmer en hel släkts historia? Har ni sett någon film eller kanske kan ni tipsa om en TV-serie? Biografier om en släkt?

När jag läste frågan först så började jag fundera i en massa olika banor. Hur ska man definiera en ”släkt”. Är det en generation, eller måste det vara flera? Var går gränsen till en familj? Vad är hela släkten? Men till slut så landar jag i följande tips:

  1. Ken Folletts trilogi med Giganternas fall, Världens vinter och Evighetens kant. Den spänner över hela 1900-talet och vi får följa ett antal släkter i Tyskland, England, Wales, Ryssland och USA. Det är fascinerande hur han väver ihop olika historier och får in många historiska skeenden.
    giganternasfall
  2. Gunnar Staalesens trilogi om Bergen, med 1900: Morgenrød, 1950: High Noon och 1999: Aftensang. Den utspelar sig också under hela 1900-talet. Tyvärr så tror jag inte den översatts till svenska.
    morgenrod
  3. Törnfåglarna av Colleen McCullough. Jag läste den i ungdomen och tyckte mycket om den då, och såg då också filmatiseringen. Helt nyligen så önskade sig maken den på DVD, och vi håller faktiskt på att se den nu. Mer om det i ett senare inlägg (när vi sett klart den). Vi tar det lite i taget eftersom maken läser boken parallellt.
    tornfaglarna_2_disc