Kvinnoalfabetet – bokstaven M

Bokstaven MI Enligt Os kvinnoalfabet har turen kommit till bokstaven M.

1. Vilken kulturell kvinna på M har följt dig länge?

En författare som följt mig, eller snarare jag följt, länge är Majgull Axelsson. För länge länge sedan när jag läste hennes Rosario är död så knockades jag fulltständigt. Det är den bok jag tror jag gråtit allra mest till av alla böcker jag läst. Sen har jag återkommit till hennes böcker då och då under årens lopp, men det var först förra året, med Jag heter inte Miriam, som jag blev lika förtjust. Nästan.

2. Vilken kvinna med för- eller efternamn på M, som är en stor favorit, men får på tok för lite uppmärksamhet?

För lite uppmärksamhet vet jag inte om hon får men en stor favorit är hon. Marissa Meyer som skrivit Månkrönikan. Har du inte läst om Cress och de andra så gör det omedelbart.

3. Det finns ju annan kultur än böcker. Vilka kvinna med för- eller efternamn på M vill du lyfta fram som är kulturell, men inte just författare?

För en gångs skull känns valet enkelt: Marie Fredriksson. Som jag har lyssnat på hennes musik, Hennes Den sjunde vågen från 1985 som jag spelade om och om igen när den var ny (den är för evigt förknippad med ett av mina sommarjobb…). Vi var och lyssnade på henne på konserter på den tiden. Jag älskade Roxettes musik, det finns så många minnen till den. Fortsatt lyssna har jag – albumet Min bäste vän från 1986 är en annan favorit. För att inte tala om vilken resa den kvinnan gjort.

Vilken kulturell kvinna med för- eller efternamn på M har du ännu inte utforskat?

Lite nyfiken är jag på Bodil Malmsten faktiskt. Kan inte riktigt bestämma mig om det skulle vara något jag gillar eller inte. Men nyfiken är jag.

11 kommentarer

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.