Förr eller senare exploderar jag – filmen

Den 22 juni 2014 hade Förr eller senare exploderar jag premiär på bio Vi såg den 24 juni 2014.

Så här beskrivs filmen:forrellersenare

Hazel och Gus är två ovanliga tonåringar som har en hel del gemensamt; en kvick och syrlig humor, ett förakt för det traditionella och en kärlek som tar med dem – och oss – på en oförglömlig resa.

 Förr eller senare exploderar jag är en gripande och livsbejakande kärlekshistoria mot alla odds. Baserat på den bästsäljande boken av John Green om det roliga, spännande och jobbiga i att leva och att vara kär.

Jag tillhör de läsare som inte överväldigats av boken Förr eller senare exploderar jag. I själva verket så tyckte jag mest den var jobbig att läsa. Den förenade två av mina stora fasor här i livet. Cancer och döende barn. Därmed inte sagt att det inte kan vara en bra bok, det var bara inte jag som var den ideala mottagaren. Min recension hittar du här. Men lite nyfiken var jag på filmen, och när vi nu ville passa på att gå på bio en dag när barnen var bortresta så fanns det inte mycket att välja på.

På sätt och vis så gillar faktiskt filmen bättre än boken. När jag läste boken så kom det upp en massa bilder i huvudet som kopplade till mina egna upplevelser. När jag såg filmen så kunde jag mer fokusera på personerna på bioduken, som inte kommer mig lika nära, för jag kan hela tiden se dem som skådespelare. Den här amerikanska familjen har inga större likheter med min egen. Dessutom har jag lite problem med att fokusera och leva mig in när publiken sitter och storgråter… Det får mig faktiskt att bli mer torr i ögonen än vad jag tror jag hade blivit hemma i TV-soffan. Sen visste jag ju hur det hela skulle utspela sig eftersom jag läst boken.

Såväl Shailene Woodly som Ansel Elgort gör sina karaktärer rättvisa. De stämmer med min bild av dem, men framförallt så går kemin mellan dem fram, och detaljerna i hur de kommunicerar. Jag tycker att det deras jargong blir mer så man verkligen småskrattar åt den i filmen än vad jag gjorde när jag läste boken, men man känner igen stilen. Scenen med svensk hiphop blir extra rolig för en svensk publik! Det romantiska tar också större plats, medan jag tycker familjen får mindre plats. De jobbigaste scenerna tycker jag de med mamman och pappan är, där har jag svårt att värja mig.

Kärleksparet spelar tydligen syskonparet Tris och Caleb i Divergent som jag gärna vill se. Undrar hur det kommer att bli…?

Recensioner av filmen hittar du på MoviezineSVD och Aftonbladet.

Andra bokbloggare som skrivit om den är Kattugglan inne hos Boktjuven och Klaarasbooks.

 

3 kommentarer

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.