Divergent – filmen

Den 30 april 2014 hade Divergent premiär på bio i Sverige. Den 1 september 2014 släpptes den på DVD. Vi såg den 13 september 2014.

Så här står det på webben:

En särskild dag varje år måste alla sextonåringar välja vilken grupp de vill tillhöra för divergent_blu_ray_2_discresten av livet. För Beatrice Prior står valet mellan att stanna kvar med sin familj eller att vara den hon innerst inne är. Hon gör ett val som överraskar alla, inklusive henne själv.

Under extrema fysiska och psykiska prövningar måste Beatrice försöka avgöra vilka som är hennes verkliga vänner. Vågar hon lita på sin karismatiska, men mycket hemlige instruktör Four? Hon bär också på en farlig hemlighet. När samhället hotas av våldsamma konflikter inser hon att den skulle kunna rädda de människor hon älskar. Om den inte förgör henne först.

När jag grep mig an att läsa Divergent av Veronica Roth tidigare i år så var det bl.a. med tanke på att jag ville läsa den innan filmen kom. Jag var väl inte direkt överväldigad av boken men den tog sig och det fanns en del intressanta funderingar som jag tyckte man kunde spunnit vidare på.

Det här är ett sådant fall när jag tycker att filmen är bättre än boken, även om jag tror det är en fördel att ha läst boken innan, för vissa saker förstår man bättre. Det är en historia som definitivt passar att göra en fartfylld film av och en del saker har de lyckats riktigt bra med. Framförallt så tycker jag att de på det stora hela lyckats bra med castingen. Shailene Woodly är bra som Tris, men allra bäst är Theo James som Four. Han ger helt rätt vibbar och jag hade kunnat se mer av honom… Personkemin mellan ”Tris” och ”Four” gör också kärlekshistorien trovärdig. När jag såg Förr eller senare exploderar jag så funderade jag över att kärleksparet där skulle spela syskon här, men de var så olika i karaktärerna så jag funderade inte på det alls.

En annan sak som jag gillar är falangerna som är riktigt snyggt gjorda i kläder och beteende! Likaså plus (förstås) hur den unga kvinnan här får vara hjälte men ändå mänsklig. Jag tycker inte hon är fullt lika hård i filmen som jag uppfattade henne i boken.

Naturligtvis så finns det en del som jag önskar att de inte ändrat på, även om jag i de flesta fallen förstår att man måste rationalisera. Det enda jag verkligen inte gillar är delar av slutet på filmen!

En fartfylld film för dig som gillar action och dystopier.

Recensioner av filmen finns på Moviezine, SvD och GP.

Andra bokbloggare som skrivit om filmen är bl.a. Beas bokhylla, Zellys bokblogg och Sofies bokblogg.

4 kommentarer

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.