”Överenskommelser” av Simona Ahrnstedt

Året är 1880, platsen är Stockholm. Beatrice Löwenström har som föräldralös vuxit upp hos sin farbror Wilhelm, hans fru Harriet och sina två kusiner Edvard och Sofia. Beatrice pappa var professor i Lund och lärde sin dotter att uttycka sig och argumentera för sina åsikter på ett sätt som inte är vanligt bland kvinnor. Hennes farbror har haft helt andra uppfostringsmetoder. Den enda som Beatrice känner sig nära i familjen är Sofia. En kväll på Operan så möter Beatrice en framgångsrik affärsman och ungkarl som gärna omger sig med vackra kvinnor, norrmannen Seth Hammerstaal. Seth fascineras av Beatrice som ger svar på tal på ett sätt han inte är van vid, och de attraheras starkt av varandra. Snart är indragna i ett passionerat förhållande. Men Wilhelm och Edvard har andra planer för henne, planer som involverar den obehaglige greven Rosenschiöld. Ska Sofia få Johan som hon är upp över öronen kär i måste Beatrice göra uppoffringar. Uppoffringar som hon inte kan ana i förväg hur stora de kommer att  bli.

Överenskommelser” är Simona Ahrnstedts debutroman, och den publicerades av Forma Books 2010. Simona Ahrnstedt är psykolog och kbt-terapeut. ”Överenskommelser” är svensk ”romance”, en genre som sägs vara på intåg. En intervju med Simona i Litteraturmagazinet kan man läsa här.

Jag fick upp ögonen för den här boken genom en recension av Bokdivisionen, och tog chansen när jag kunde få den som recensionsexemplar (i pocket) från Damm förlag. Det är många år sedan jag läste ”romance” och då var det böcker som var av sämre litterär kvalitet, som de s.k. Harlequinböckerna. Men jag slukade dem ändå.

Jag kan inte riktigt bestämma mig vad jag tycker om ”Överenskommelser”. Den är bra skriven, och när jag tar upp den och läser så är det en bladvändare, jag kan inte sluta. Men ändå är det ingen bok jag längtar till när jag lägger den ifrån mig. Förmodligen är det genren, att ”romance” inte är riktigt min sak.

Det är en svår balansgång i den här genren att inte teckna personerna schablonmässigt. Alla huvudpersonerna är vackra och karismatiska, och de flesta av de onda även fysiskt frånstötande. Men personerna i ”Överenskommelser” är inte endimensionella utan blir personligheter. Det är skickligt av författaren. Beatrices och Seths romans slår det gnistor om utan att det blir banalt.  Ibland blir det lite absurt hur mycket Beatrice och Seth kan missförstå varandra och jag har lust att skrika ”jamen, prata med varandra!”. Men vem vet hur lätt det var på 1800-talet? Att bokens 1800-talskvinna är en egensinnig person med åsikter är förstås tilltalande för den läsande 2000-talskvinnan. Beatrice är verkligen inget våp. Även om man vet hur boken ska sluta så lyckas Ahrnstedt hålla intresset uppe för vägen dit.

Det är ren underhållning, men ganska skönt att läsa en bok där man vet från början (eftersom det ligger i genren ”romance”) att det blir ett lyckligt slut!

Boken är ett recensionsexemplar från Damm förlag, Forma Books AB.

Ett urval andra bokbloggar som skrivit om boken är: Bokdivisionen, En bok om dagen, Bokhora, Malins bokblogg, Eli läser och skriver, Lingonhjärta , Bokhyllan i pepparkakshuset och Bokbloggen.

Omdöme: Svensk romance om den viljestarka Beatrice och karismatiska Seth, i 1800-talets Sverige, vars förhållande stöter på motstånd.
Betyg: 4-

5 kommentarer

  1. Å jag som längtade tillbaka till den hela tiden när den var slut! Tur att du gillade den lite i alla fall så att jag inte får skäll för min hyllningsrecension. Nu har jag fått både dig och Sara Pepparkaka att läsa den här. 🙂

    Gilla

  2. Jag minns att jag var väldigt kluven till den här boken. Å ena sidan sträckläste jag den och engagerade mig verkligen, jag ville också skrika till dem att prata med varandra! Också blev jag så arg på kvinnosynen och på vad Beatrice får utstå att tårarna verkligen sprutade. Å andra sidan tyckte jag den var lite väl överdriven och töntig ibland, lite så man fick ha skämskudden beredd… Men en bok som engagerar, verkligen!

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.