Bokbloggsjerka 12-15 september: Recenseringsprocessen

jerkaI veckans bokbloggsjerka skriver Annika: Hur ser din recensionsprocess ut? Skriver du anteckningar (eller viker hundöron) under tiden du läser? Recenserar du en bok direkt efter du har läst ut den?

Kort sagt: dela med dig av dina bästa recenseringstips!

Ska bli intressant att läsa de andra svaren, kanske man kan få bra tips. Jag har själv ändrat mig under de tre och ett halvt år jag bloggat och mina recensioner har också ändrats i struktur.

Numera så skapar jag ett inlägg så snart jag läst ut en bok. Där skriver jag ner, ganska ostrukturerat, mina spontana tankar kring vad jag tyckte om boken. Någon enstaka gång, när jag blir riktigt engagerad eller upprörd kan jag skapa inlägget medan jag läser boken.

Sen brukar jag vänta ett tag och smälta intrycket innan jag skriver recensionen. Ibland rör det sig om några dagar, ibland blir det tyvärr mer. Då brukar jag skriva de ”enkla” delarna av recensionen först (som jag alltid har med) och sen filar jag på mina intryck. Ibland så skriver jag klart den direkt, ibland så skriver jag lite i taget, det beror på orken. När jag skrivit klart recensionen så brukar jag ibland läsa vad andra tyckt och fundera på om det är någon aspekt jag glömt i det jag skrivit.

När vi är ute och reser så har jag en anteckningsbok med mig där jag skriver ner de omedelbara intrycken när jag läst ut en bok, sen skapar jag inlägget när vi kommer hem igen.

I helgen ska jag försöka hinna med att strukturera recensionen av en bok som har recensionsdatum på måndag. Det är en bok som det finns mycket att fundera kring och som jag behövde smälta innan jag skriver om den.

24 kommentarer

  1. Jag tycker du skriver väldigt bra recensioner och har delvis haft dig som förebild när jag började recensera. Senlär man sig såklart efter hand och det viktigaste är att tänka sig för vad man skriver och hur det kan uppfattas 🙂

    Gilla

  2. Jag gör nästan som du förutom att mina anteckningar inte hamnar i ett inlägg 🙂 Tycker det är bra att ha ett ”ramverk” för inläggen, då blir det bara de egna tankarna som kan vara lite jobbiga att få ner 🙂

    Gilla

  3. Önskar jag var lite mer strukturerad och eftertänksam som du, men tycker det är så otroligt tråkigt att läsa igenom det jag själv skrivit. Gör det nästan bara när det är rec ex.

    Gilla

  4. Jag sitter gärna och funderar, numera så skapar jag ibland ett inlägg och skriver ned vissa formuleringar som jag sparar. Sedan sitter jag och skriver hela inlägget en annan dag, men allt beror på tid och ork.

    Gilla

  5. Jag måste bli bättre på att skriva ned korta stödord. Ibland har jag många punkter, som jag sedan glömmer bort eftersom det går för lång tid mellan läsning och att skriva recensionen.

    Gilla

  6. Så välstrukturerad du är! Fast jag recenserar bara för min egen skull, har inga recex med fastställt datum och ingen att ansvara inför, så då kan det vara lite mer löst i kanten för mig tänker jag…

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.