Divergent av Veronica Roth

Beatrice Pryor bor i Chicago med sin mamma, sin pappa och sin bror Caleb. Hon ska precis fylla sexton år och det innebär att det är divergentdags för henne att välja vilken falang hon ska tillhöra resten av sitt liv. Hon och hennes familj tillhör De osjälviska, men det finns fyra andra: De ärliga, De tappra, De fridfulla och De lärda. Väljer hon De osjälviska får hon vara kvar med sina familj, men inom sig så känner hon att hon inte riktigt passar in. Innan ungdomarna, däribland Beatrice och Caleb, ska göra sitt val får de genomgå tester som ska ge dem vägledning. För Beatrice del så visar testerna något oväntat, som mest gör henne förvirrad. Till slut väljer hon De tappra, men prövningarna är inte över för det. Under en hård initieringsfas ska Beatrice, eller Tris som hon nu kallas, utkämpa hårda fysiska och psykiska prövningar. Det är bara de tio som lyckas som kommer att bli upptagna, de övriga kommer att bli utstötta, falanglösa. Tris får nya vänner, eller om de är konkurrenter, och dras på ett underligt sätt närmare sin instruktör, Four. Men spänningarna mellan falangerna blir allt starkare och Tris tvingas ta ställning till vem hon är och vad hennes familj är.

Divergent av Veronica Roth kom ut 2012 på svenska, samma år som den kom ut i original med samma titel. Veronica Roth är en amerikansk författare som debuterade med dystopin Divergent. Del två i serien, Insurgent, kom ut 2012 och den tredje delen, Allegiant, kom ut 2013. Divergent har filmatiserats, och de övriga två delarna är på gång.

Den här boken har både dottern och maken läst och jag har haft den på min läslista ett tag, och författaren är med i min Boktolva 2014. För några år sedan hade jag inte läst en enda dystopi vad jag var medveten om (om inte någon av de scifiböcker jag läste som ung räknas dit)i, och jag tycker fortfarande inte riktigt att det är ”min” genre.

Divergent ger mig Hungerspelsvibbar från början av boken och det varar rätt länge. Eftersom jag inte är något Hungerspelsfan är inte det positivt. Det är en ung flicka som slits från sin familj. Hon har inre kval, tvivlar på sig själv. Men så visar det sig att för att överleva så har hon kapacitet att vara våldsam och slåss för sin överlevnad, t.o.m. på ett brutalt sätt. Allt satt i en framtida hård värd och berättat i jag-form.

Om jag ska fortsätta jämförelsen så gillar jag Divergent bättre än vad jag gillade första delen i Hungerspelstrilogin, som jag faktiskt var väldigt besviken på. Dels så gillar jag Tris betydligt bättre än Katniss, hon är mer komplex, mer medveten om att hon är omedveten om vissa saker. Språket är också ett snäpp bättre, även om författaren ibland faller i fällan att man ska skriva ”enkelt” när man skriver för ungdomar. Jag har också lite svårt för det här med jag-form.

Efterhand under läsningen så gillar jag Divergent allt bättre. I grunden tycker jag det är en intressant bakgrundshistoria med hur de olika falangerna uppstod. En av styrkorna tycker jag är hur attraktionen mellan Tris och Four beskrivs, inte minst med tanke på att hon från De osjälviska är helt ovan vid att visa ömhet för någon. Det är så att jag känner hur hon berörs av honom.

Det finns en hel del samhällskritik, paralleller att dra till dagens samhälle. Jag hade önskat att det funnits mer om bakgrunden till systemet och falangerna för att just den delen skulle ha kunnat utvecklats mer. En del av personerna är rätt stereotypiska men eftersom tempot är högt och deras karaktärer används för att driva historien framåt går det att överse med.

Boken är rätt spännande ändå, även om jag tycker att den inte riktigt tar ut svängarna som man hade kunnat göra. Slutet har jag personliga invändningar mot. Jag hade velat veta mer om några av personerna och lära känna dem bättre! Insurgent står i hyllan och någon gång framöver kommer jag nog att läsa den.

Omdöme: Fartfylld ungdomsdystopi om en ung flicka som kämpar för att vara den hon innerst inne är
Betyg: 3+

Bloggat om boken har C R M Nilsson, Bokugglan, I Elinas hylla, Mest Lenas godsakerJag och mina böcker och Beas bokhylla.

Boken finns att köpa på Adlibris och Bokus
Originaltitel: Divergent
Översättare: Katarina Falk
Förlag: Modernista

Mitt exemplar stod i vår hylla.
Utläst 20 juni 2014.

7 kommentarer

  1. Den ligger på min läsplatta, men eftersom jag inte är så förtjust i e-böcker och att jag inte ”ser” dem så glömmer jag av den hela tiden 🙂

    Gilla

  2. Jag gillade också hur attraktionen mellan Tris och Four beskrevs, eftersom den är rätt annorlunda gentemot hur det brukar vara i ungdomsböcker och jag tyckte att det var en trevlig skillnad.

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.