Från förlagets hemsida:allegiant Tänk om hela din värld var en lögn. Tänk om ett enda avslöjande eller ett enda val förändrade allt. Tänk om kärlek och lojalitet fick dig att göra saker som du inte trodde var möjliga
Det falangbaserade samhälle som Tris Prior en gång trodde på är splittrat av våld och maktkamper, ärrat av svek och förluster. Så när hon får chansen att utforska en värld bortom den hon hittills känt, är Tris redo. Kanske kan hon och Tobias bygga ett nytt och enklare liv tillsammans bortom stängslet, ett liv fritt från komplicerade lögner, hoptrasslade lojaliteter och plågsamma minnen.
Men Tris nya verklighet är ännu mer skrämmande än den hon lämnat bakom sig. Gamla sanningar förlorar snart sin mening, och nya omskakande insikter förändrar människorna hon älskar.
Och än en gång måste Tris kämpa med att försöka förstå den mänskliga naturens komplexitet och sin egen samtidigt som hon ställs inför svåra val i fråga om mod, lojalitet, uppoffring och kärlek.

Allegiant av Veronica Roth kom ut på svenska 2014. I original har den samma titel och kom ut 2013. Veronica Roth är en amerikansk författare som debuterade 2011 med Divergent, den första delen i den trilogi där Allegiant är den tredje och avslutande delen.

Jag har tidigare läst Divergent och Insurgent. Dessutom har vi sett filmerna, och när nu filmen Allegiant, del 1, flyttade hem till oss kändes det som om det var bråttom att till slut läsa den avslutande delen i boktrilogin.

Allegiant är en lättläst ungdomsbok med rätt bra driv i berättelsen. Eftersom jag varit småkritisk till både Divergent och Insurgent så var mina förväntningar låga. Allegiant överträffade därför förväntningarna, och i mitt tycke är det den bästa boken i trilogin. Jag har svårt att sätta fingret på om det bara beror på mina låga förväntningar, eller om det finns något annat i den som skiljer sig. Jag är mer inställd på vad jag kan förvänta mig. I mitt tycke är det en fördel att även Four får vara en berättarröst. Dels för att jag i tidigare böcker irriterat mig på Tris och dels för att det ger en mer nyanserad bild av både känslor och händelser. Språket är inte bättre än i de tidigare, men jag har lättare att överse med enkelheten.

Jag har lättare att köpa attraktionen mellan Tris och Four, även om det känns som om de gör om samma misstag om och om igen. De lovar att bättra sig, men kan inte låta bli att gå tillbaka i gamla hjulspår.

En av sakerna som jag tidigare gillat är beskrivningarna av de olika falangerna. På sätt och vis är det nedtonat i Allegiant, men det finns ändå i bakgrunden som förklaring.I Allegiant ligger mer fokus på förhållanden, inte minst Fours relation till sina föräldrar, som är minst sagt dysfunktionell.

Även om jag försökt undvika att ta reda på detaljerna så hade jag en aning om vilken typ av slut jag skulle kunna förvänta mig. Men ändå känns slutet starkare och bättre än jag trodde, och jag gillade det verkligen. Jag blir faktiskt berörd.

Det enda som återstår nu är novellsamlingen Four men eftersom den inte står i hyllan så är det tveksamt om jag någonsin kommer att läsa den.

Omdöme: Ungdomsdystopi om att aldrig acceptera förtryck
Betyg: 4-

Bloggat om boken har C R M Nilsson, Annas bokhörna, Fiktiviteter, Eli läser och skriver, Vargnatts bokhylla och Mest Lenas godsaker

Mer om boken kan du läsa här eller här.
Originaltitel: Allegiant
Förlag: Modernista
Översättare: Katarina Falk

Mitt exemplar lånade jag av maken.
Utläst 27 juli 2016