De skandalösa av Simona Ahrnstedt

Året är 1685. Magdalena Swärd är bildad men utfattig efter en skandal och tvingas ta ett jobb som sällskapsdamdeskandalosa åt den unga friherinnan Venus Dag och Natt som är bjuden till slottet Wadenstierna. Det är änkegrevinnan Gripklo som har bjudit in till stor fest för att få sin yngste son, greve Gabriel Gripklo, bortgift. Gabriel Gripklo är en skandalomsusad man, känd för sina kvinnoaffärer, och han återvänder från en av sina långa resor för att motvilligt giftas bort. Ett oövertänkt vad och en plan att hämnas gör att greven och sällskapsdamen ingår ett avtal. Trots att de från början föraktar varandra så inleder de ett passionerat och hett förhållande som de måste hålla hemligt till varje pris. För det är fullständigt otänktbart och enormt skandalöst att de överhuvudtaget ska se åt varandra.

De skandalösa av Simona Ahrnstedt kom ut tidigare i år, 2013. Det är den tredje delen i romanceserien om slottet Wadenstierna. Den första delen heter Överenskommelser (2010) och den andra delen heter Betvingade (2012). Simona Ahrnstedt är en svensk författare och bloggare som brukar kallas den svenska romancedrottningen. Hon har en bakgrund som psykolog och kbt-terapeut och arbetar i företagshälsovården.

När jag såg att Simona Ahrnstedts tredje bok var på väg så hamnade den genast på min läslista. På biblioteket kan man väl säga att jag inte var den enda som reserverade den 😉 men såsmåningom blev det min tur.

När jag var i tonåren så läste jag gärna Harlequinböcker, och jag har läst min beskärda del av Barbara Cartland och en del andra böcker inom romance. Ändå så tycker jag inte direkt att det är ”min genre”. Men jag har verkligen gillat Simona Ahrnstedts böcker, både Överenskommelser och  Betvingade och De skandalösa håller samma nivå som de två tidigare.

De skandalösa uppfyller mina förväntningar på en romancebok. Det är romantik, det är ångande åtrå, det är förvecklingar och missförstånd, och det är ett lyckligt slut (hm, jag tycker inte ens det är en spoiler att avslöja det!). Det är en bok att njuta av, att försjunka i med ett litet leende på läpparna. Det gäller dock att det är rätt tid och plats man läser den på, och för mig var inte tidpunkten ideal, det hade passat bättre i somras!

Ändå finns det en del som jag inte är så förtjust i. Jag gillar verkligen Magdalena Swärd, hon är en kvinna med ett stort mått av envishet och vilja, och även om hon förstås blir oerhört attraherad av Gabriel Gripklo så blir hon inte fullständigt lealös. Det är gott om heta sexscener i boken (hm, faktiskt väldigt gott om…), och jag tycker nog att författaren klarar det ganska bra, de går inte över löjlighetsgränsen. Men jag saknar det där övriga. Jag hade velat få mer av tidsandan, mer om Gripklos resor, mer om att vara kvinna på 1600-talet. Det finns i bakgrunden, men i stort sett handlar boken om attraktionen dem emellan, utan att omgivningen märks så tydligt. Lite synd, för det här är en tidsepok som skulle intresserat mig. Det hela känns lite väl modernt. Historien om Venus och Nora blir lite för mycket. Jag gillar de två karaktärerna och hur de växer, men det blir en bihistoria som känns förkortad och ”upplösningen” känns mest underlig.

Och så omslaget. Ska det föreställa Magdalena? Nej och åter nej!

Omdöme: Bra svensk romance med förvecklingar, åtrå och frasande klänningar.
Betyg: 4

Några andra som bloggat om boken är Fiktiviteter, hyllan, Annas bokblogg, Bokparet, Bokpandan, C R M Nilsson och Books ABC.

Boken finns att köpa på Adlibris, Bokus och Bokia.

Mitt exemplar lånade jag på biblioteket.

4 kommentarer

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.