Bokbloggsjerka 1-4 mars: Genre man inte står ut med

jerkaFörsta dagen på tio dagars ledighet, men jag har inte börjat varva ner. Var dum nog att läsa jobbmejl just och ”gick i taket” över ett högst otrevligt mejl jag fått. Då verkar det betydligt vettigare att ägna sig åt bokbloggen och delta i veckans bokbloggsjerka. Så här skriver Annika: Vilken genre önskar du att du kunde läsa men som du bara inte kan stå ut med?

Mitt spontana svar som kommer upp först är genren True Crime. Jag har läst en bok i den genren och tänker inte läsa en enda till. Kan tyckas underligt då jag älskar deckare, men det är just fiktionen som drar. När man drar växlar och tjänar pengar på riktiga brott, då går det över den gräns jag accepterar. Dessutom är de sällan bra skrivna…

Men egentligen passar ju inte det här helt som svar, eftersom jag faktiskt inte önskar att jag kunde läsa True Crime!

Den genre som jag har största ambitioner att lära mig tycka om är biografier. Några jag har läst har varit förvånansvärt bra, så ”bara inte kan stå ut med” kanske inte stämmer. Men jag har också blivit besviken om och om igen på biografier. Ändå har jag inte helt gett upp hoppet att samla på mig fler guldkorn än besvikelser.

Inom skönlitteratur så önskar jag att jag i högre grad kunde uppskatta historiska romaner och skräck. Där har jag heller inte gett upp hoppet…

17 kommentarer

  1. True crime tycker jag är tunga 😦 Biografier de är ju så olika från bok till bok en del super bra en del bara tunga, länge sedan jag läste en som var riktigt bra.

    Gilla

  2. Jag vet nog inte vad true crime är för något, eller alltså vilka böcker som hör dit. Biografier har jag alltid haft svårt för också, men Zlatan har kanske fått mig att ändra mig 🙂

    Gilla

    • True Crime är berättelser om verkliga våldsbrott, skrivna av brottslingarna själva eller journalister. Den jag läste handlade om ett ungt tonårspar som mördade hennes föräldrar, ”bara för att de ville”. En helt sann historia, och förmodligen tjänade de pengar på boken dessutom.

      Gilla

  3. Den absolut bästa biografin jag läst är Landsvägsagitatorn om Gunnar Sträng, kommer inte ihåg författaren men dom gjorde den i ett samarbete innan han dog. Det som är fascinerande med den är att han inte kastar skit på en enda person i boken fast han bokstavligen slogs med folk under sin tidiga karriär. Anledningen är nog att han hade en story att berätta och behövde inte söka billiga effektsökerier för att få uppmärksamhet.

    Gilla

  4. Biografier är ju något som är väldigt ojämnt i kvalité. Det finns riktiga guldkorn, men sedan finns det skräp som Antoni Gronowicz biografi om Greta Garbo som verkar sakna förankring helt i verkligheten.

    Gilla

  5. Jo jag har läst lite True Crime eller mer biografier kanske det är. Tänker på Daniel Webbs bok Livvakten : vägen till monarken.
    Biografier läser jag mer av, senast tipset var Patrik Sjöberg själv läste jag Tommy Körbergs, den var överraskande bra
    Mia

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.