Bokalfabet 2.0 del 15 (Bokstaven O)

En stressig jobbvecka gör att jag missade veckans bokalfabet hos Enligt O. Det ska jag försöka ta igen nu. Så här lyder veckans instruktioner.

1. Först fem ord på O som du ska koppla i hop med ett gäng boktitlar, eller kanske bara med en. Otrogen. Original. Ostron. Odjur. Obehaglig
2. Därefter en karaktär med för- eller efternamn som börjar på veckans bokstav O.
3. Jag har skrivit om en del otippade favoritböcker den senaste tiden. Har du något bra exempel på en bok som du älskat trots att den på pappret inte borde varit något för dig? En oväntad favorit helt enkelt.

1. Otrogen hade Marianne Jidhoffs man i Denise Rudbergs ”Ett litet snedsprång” varit redan innan boken började. Ett riktigt Orginal är Astrid som lever ensam i ett stort hus i Linda Olssons ”nu vill jag sjunga dig milda sånger”. Eller det var i alla fall vad bygden trodde… Vet inte om Chris i Peter Robinsons ”Before the poison” åt Ostron men nog skulle han ha pengar nog för att frossa i dem. Hagrid i Harry Potter älskar stora och små Odjur som sprängstjärtskrabbor;-) . Riktigt Obehaglig är mördaren Travis Boyette  som bekänner ett mord i John Grishams ”The confession”.

2) Det får bli en barnbok igen. Minstingen i Edith Unnerstads ”Pip-Larssons” heter Ofelia och kallas förstås… Lilla O! Minns Pip-Larssons från min barndom men inget av barnen har nappat på att läsa de böckerna. Tyvärr.

3) Då föregår jag en recension som jag inte skrivit än. Min senast lästa bok ”Brobryggarna” av Jan Guillou var för mig, som inte brukar gilla Guillou, helt Otippat en riktigt bra bok, fast kanske inte en Oväntad favorit riktigt.

.

En kommentar

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.