Bokskåpets hemlighet av Frida Skybäck

I ett gammalt bokskåp i sin mormors slitna stuga hittar Rebecka en dagbok och en samling brev från 1940-talet och det visar sig snart att hennes familjehistoria är mer komplicerad än hon trott. Vad är det för mörka hemligheter som hennes älskade mormor Anna har dolt under alla dessa år?
Rebecka har flytt sin trasiga familjesituation och inte träffat sin mamma på flera år, men när mormor hamnar på sjukhus återvänder hon motvilligt till Skåne. I breven och dagboken får en berättelse från andra världskriget liv. Den unga Anna är förälskad i Luca och beredd att riskera allt när han ber henne om hjälp med att smuggla danska judar över sundet, omedveten om att ingripandet kommer att förändra deras liv för alltid.
Rebecka läser andaktsfullt och inser att hon inte är den enda som behöver försonas med sitt förflutna. Men finns det fortfarande tid nog för familjen att hitta tillbaka till varandra? 

Bokskåpets hemlighet av Frida Skybäck kom ut 19 augusti 2020. Frida Skybäck är en svensk författare och gymnasielärare i historia och språk. Hon debuterade 2011 med den historiska romanen Charlotte HasselBokskåpets hemlighet är hennes sjunde roman.

Den här boken har jag sett fram mot sen jag lyssnade på Frida Skybäck på en Bokens afton där hon avslöjade att den var på gång. Jag har läst hennes senaste romaner, Bokhandeln på Riverside Drive och Bokcirkeln vid världens ände, som jag båda tyckt mycket om. Jag blev mycket glad när den här kom med posten från förlaget.

Bokskåpets hemlighet är en välkomponerad berättelse med ett intressant och givande fokus. Frida Skybäck är skicklig på att fånga läsaren med sitt språk och sin fina ton.  Bokskåpets hemlighet är bra feelgood, men också ett drama med många bottnar. Det finns en nutidsberättelse, och en berättelse som utspelar sig under andra världskriget. Jag tyckte om båda berättelserna, och hur de flätas ihop. Berättelsen från 40-talet är dramatisk och verklighetsbaserad, vilket gör den extra stark. Jag drog ut på läsningen av Bokskåpets hemlighet för att få hålla kvar den fina känslan som den gav mig och befinna mig i Rebeckas och Annas värld lite längre.

Karaktärsteckningarna är bra och karaktärerna känns verkliga. Jag tycker om att få möta Anna i dåtid och Anna i nutid, det knyter ihop berättelsen på ett fint sätt. Ofta brukar jag i romaner som väver ihop en historisk bit med en nutidshistoria gilla nutiden bättre, men här är det Anna som fångar mig. Jag blev bitvis rätt frustrerad på Rebecka, i synnerhet i hennes relation till Joar. En karaktär som jag hade velat veta mer om var Camilla, Rebeckas mamma. På ett sätt är hon central, men samtidigt så får man inte riktigt lära känna henne. I synnerhet hade jag velat bottna mer i hennes och Rebeckas relation.

Jag har ingen relation till Skåne, men tycker att miljön är väl beskriven. Även beskrivningarna från mormor Annas torp är riktigt fina. Frida Skybäcks två senaste romaner har haft ett starkt boktema, och när jag hörde titeln på Bokskåpets hemlighet fick jag höga förväntningar. Litteratur och läsande finns invävt i historien, i synnerhet i Annas berättelse, men som boknörd hade jag gärna sett mer.

Jag tycker mycket om Frida Skybäcks sätt att berätta en historia, och ser fram mot att läsa hennes nästa bok!

Omdöme: Välskriven och fin berättelse om kärlek, uppoffringar och familjer.
Betyg: 4

Bloggat om boken har Johannas deckarhörna, Marias bokhylla och Idas recensioner

Mer om boken kan du läsa här.
Förlag: Louise Bäckelin förlag
Sidor: 268
Betyg på Goodreads: 4,27 baserat på 30 betyg
Hur jag fick tag på den: Recensionsexemplar från förlaget
Utläst 17 augusti 2020.

4 kommentarer

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.