God Jul av Jonas Karlsson

Från förlagets hemsida: godjuDet lackar mot jul i kommunhuset och ledningen diskuterar hur de ska kunna göra något festligt med husets fasad. Trots nedskärningar och stundande eventuella varsel är alla överens om att det vore trevligt att i år överraska med en spännande julhälsning för att sprida lite glädje till kommuninvånarna. Något speciellt och lite extra läckert, dock med noggranna krav på nollbudget.
Snart bjuds lokalpressen in för att dokumentera projektet som vittnar om den fina lagandan som råder i kommunhuset. Men julpyntningen visar sig vara svårare att genomföra än man först har trott. När Gunvald på fritidsförvaltningen har svårt att förstå vikten av att samarbeta förbyts julglädjen till regelrätt krigsföring. Bra. Välskriven. Väldigt svenskt. Både komiskt och tragiskt. Alla karaktärerna känns igen, det är en svensk arbetsplats. Hur något med en bra tanke kan gå så fel.

God Jul av Jonas Karlsson kom ut 2013. Jonas Karlsson är en svensk författare, skådespelare och dramatiker. Han debuterade 2007 med novellsamlingen Det andra målet. Han har sedan dess kommit ut med flera novellsamlingar och kortromaner.

Skådespelaren Jonas Karlsson har jag sett i flera filmer, men jag hade hittills inte läst någon bok av honom. Jag hade satt upp honom på min boktolva 2016, och när Kulturkollo annonserade God Jul som gemensam bokcirkelbok så blev det av att jag lånade den på biblioteket och läste.

God Jul är en välskriven och humoristisk skildring av det svenska samhället. Jonas Karlsson använder sig väl av sina karaktärer och med små medel får han fram mänskilga fel och brister. Styrkan i boken är förstås igenkänningsfaktorn och det är också där humorn kommer in. När det blir så absurt men ändå så välbekant. Jag jobbar inte i kommunal verksamhet, men något sådant här skulle nog (nästan) kunna hända på min arbetsplats. Man har en idé, det finns en grundtanke, men man missar totalt att förmedla den, vilket gör att alla läser in något annat. Jo, det förekommer varje dag faktiskt. Vad tänker egentligen ledningsgruppen? Hur bildades den där arbetsgruppen och varför får de bestämma? Och vilken hemlig agenda finns, för det måste ju finnas en hemlig agenda?

God Jul är en sådan bok som jag skulle vilja sätta i händerna på alla de som ska försöka förstå sig på den svenska mentaliteten. Med viss risk förstås, för det går så galet, och blir verkligen så absurt som man kan tänka sig.

På Kulturkollos Facebooksida diskuterade vi favoritkaraktärer, kortromanformatet, hur rolig den egentligen är, persongalleriet, likheten med The Office, berättarstilen och en hel del annat.

God Jul gav mersmak och jag kan tänka mig att läsa mer av Jonas Karlsson

Omdöme: Välskriven humoristisk betraktelse över det typiskt svenska.
Betyg: 4

Bloggat om boken har Bokföring enligt Monika, C R M Nilsson, Bokhyllan och Bokblomma

Mer om boken kan du läsa här eller här.
Förlag: Wahlström & Widstrand

Mitt exemplar hade jag lånat på biblioteket.
Utläst 3 december 2016.

11 kommentarer

  1. Just igenkänningsfaktorn gör detta till stor humor, även om allt nu är snurrat något extra varv 🙂 Många av hans noveller är riktigt bra, träffsäkra.

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.