boktolva2016För femte året i rad har jag deltagit i en utmaning som kallas ”Boktolvan” och nu är det dags för en summering. Året är inte riktigt slut, men jag tror det inte blir några fler böcker lästa av författare i den här utmaningen.

Som tidigare år så listade jag rätt många författare att välja från – på det sättet så minimerar jag risken att utmaningen dämpar min läslust. I år var det segare än någonsin tidigare, ett tag undrade jag om jag skulle nå målet. Det beror inte på utmaningen utan bristande läslust och tid. Men till slut gick jag i mål. Det blev tretton av författarna som jag listat. Dock så läste jag aldrig klart en av böckerna, så den kanske inte räknas?

Aravind Adiga
Elisabeth Akteus Rex
Peo Bengtsson
Barbara Constantine – och sen Paulette. Oktober 2016.
Torkil Damhaug – Ildmannen. Augusti 2016.
Lydia Davis
Sophie Divry
Eva Dozzi – Jävla John (delar av). Oktober 2016.
Jan-Erik Fjell
Richard Flanagan
Diana Gabaldon – Främlingen. Januari 2016.
Neil Gaiman
Robert Galbraith
Sissel-Jo Gauzan
Melanie Gideon
Emma Granholm – Simon & Sophie. Mars 2016.
Nadja Hashimi
Andrew Kaufman – Alla mina vänner är superhjältar. Januari 2016.
Jonas Karlsson – God Jul. December 2016.
Anna Karolina – Stöld av babian. September 2016.
Harper Lee
Merethe Lindström
Scott Lynch – Locke Lamoras lögner. Maj 2016.
Clare Mackintosh – I Let You Go. Februari 2016.
Tara McKinley
Anders de la Motte
Rainbow Rowell – Eleanor & Park. Mars 2016.
Jarle Sten Olsen
Felicia Stenroth
Akli Tajder
Sarah Waters
Andy Weir – Ensam på Mars. Februari 2016.
Rick Yancey – Den femte vågen. Juli 2016.

Jag har inte hittat några nya favoritförfattare i år, men det är några som jag kan tänka mig att läsa mer av vid tillfälle: Barbara Constantine, Torkil Damhaug, Emma Granholm, Jonas Karlsson, Ana Karolina och Rainbow Rowell. Dessutom vet jag att jag kommer att läsa mer av Diana Gabaldon eftersom bok två i den serien är med i Makeutmaningen i år.

Utmaningen är en av de bästa jag vet, eftersom det alltid finns ”nya” författare jag vill läsa. Några av årets kommer att flytta över till 2017. Vilka tänker jag inte avslöja än.

