Stöld av babian av Anna Karolina

Från förlagets hemsida:stoldavbabian Adnan har just avtjänat ett straff för grovt narkotikabrott. Nu måste han skaffa stålar snabbt för att betala sina skulder. Magnus är kriminalkommissarie och balanserar på lagens gränser i sin jakt att sätta dit buset. Han är svag för kvinnor.
Amanda är nykläckt polis. Hon har valt yrket av ett väldigt personligt skäl: systerns självmord. Några är ansvariga. Och de ska få betala. Två män ligger överst på listan: en kriminell och en polis. Hon är beredd att offra allt.

Stöld av babian av Anna Karolina kom ut i september 2014. Anna Karolina är en svensk författare som arbetat som polis. Stöld av babian är hennes debut, och den första i en serie om Amanda, Adnan och personer i deras närhet.

Stöld av babian är en bok som jag varit nyfiken på ett tag. Anna Karolina är med på min Boktolva 2016 och eftersom hon kommer på Svenska Deckarfestivalen i Sundsvall nu i november tyckte jag det var hög tid att läsa den här boken.

Stöld av babian är en rapp och modern deckare. Språket är väldigt speciellt. Det är korta enordsmeningar, och så är det kryddat med väldigt mycket modernt slang och svordomar. Jag har problem med att komma in i boken, för språket passar mig inte. Jag blir liksom lite andfådd av att hela tiden ha så korta ofullständiga meningar. Dessutom förstår jag först inte alla ord, även om jag vänjer mig.

Det är en fartfylld historia men ändå så tar det tid för mig att läsa. Boken drar inte i mig och det känns som den inte står ut och fångar mitt intresse. Nackdelen med att läsa så många deckare. Det finns en bra storyline i botten, men den är på sätt och vis lite väl extrem och obehaglig för min smak.

Jag gillar att läsa om Amanda, hon är som hon är och har inga problem med det. Problemen ligger hos omgivningen i så fall. Det är ett alltför ovanligt sätt att beskriva en kvinnlig huvudperson, och därför gillar jag det. Däremot skulle jag inte vilja jobba med henne. Adnan är också en karaktär som intresserar mig, hur han blivit den han är, och hans starka och svaga sidor. Magnus däremot är en så obehaglig karaktär att han hamnar på min lista av de mest skrämmande karaktärerna i spänningslitteraturen. Jag har sagt det förut – psykopater är oerhört mycket skrämmande än övernaturliga fenomen t.ex. Men samtidigt gör det också texten jobbig, jag märker hur jag skummar igenom styckena där Magnus står i fokus.

Precis när jag läst den så kände jag mig inte så sugen på att läsa mer, men nu när jag fått lite distans till Magnus (i synnerhet) så är jag faktiskt nyfiken på nästa del. Och det ska bli väldigt intressant att lyssna på Anna Karolina på Svenska Deckarfestivalen.

Omdöme: Snabb och modern deckare med korthugget språk.
Betyg: 3+

Bloggat om boken har Bokföring enligt Monika, Boklysten, Zellys bokblogg, Booze’n’BooksFantastiska berättelser, Maddes bokblogg och Johannas deckarhörna

Mer om boken kan du läsa här eller här.
Förlag: Norstedts

Mitt exemplar hade jag lånat på biblioteket.
Utläst 2 oktober 2017.

6 kommentarer

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.