Sjusiffrigt av Anna Karolina

Från förlagets hemsida: En sen kväll kidnappar Julia, Carla och Nikolina en ung miljardär. De är väl förberedda, synkade och stenhårda. Ingenting kan gå fel.
Men när lösensumman uteblir tvingas de till nya brott.
Allt kompliceras ytterligare när miljardären hamnar på sjukhuset där Julia är läkare. Hon faller handlöst för sin patient.
Under tiden arbetar sig polisen allt närmare kidnapparna, men har svårt att tro att det är kvinnor som ligger bakom de råa brotten

Sjusiffrigt av Anna Karolina hade recensionsdatum 15 november 2017. Anna Karolina är en svensk författare som under många år arbetade som polis. Hon debuterade 2014 med Stöld av babian. Sjusiffrigt är hennes fjärde bok.

Jag har tidigare läst Stöld av babian av Anna Karolina som jag gillade på vissa sätt men inte på andra. Den var lite för obehaglig för mig, och en av huvudpersonerna kände jag att jag inte ville läsa mer om. Men när jag såg att Sjusiffrigt var en ny, fristående, bok så nappade jag på erbjudandet från förlaget.

Sjusiffrigt är en lättläst deckare med bra tempo. Det är fart hela vägen och jag gillar historien. Det här är betydligt mer min smak än Stöld av babian var, och läsningen flyter mycket bättre. Trots detta så engagerade Sjusiffrigt inte fullt ut, vissa kvällar läste jag ingenting, men det kan också bero på att jag läste den under en stressig och sorglig vecka. När helgen kom och jag kunde ägna mig åt läsning så gick det fort!

Jag gillar att huvudpersonerna är tre kvinnor med egna karaktärer. Alla tre intresserar mig, och jag hade gärna läst ännu mer om deras bakgrund och vad som hänt innan. Däremot så har jag ytterst svårt för Carsten. Han framstår som en mansgris, som tänker på kvinnor som objekt och använder ett grovt språk som stör mig väldigt mycket. Det blir sexfixerat och obehagligt. Däremot så stör jag mig inte alls på Carla, som utåt har ett ganska grovt språk, men där jag tolkar det som ett överlevnadssätt och en attityd.

Sjusiffrigt utspelar sig i Malmö och mer än en gång så önskar jag att jag kände staden bättre, då hade jag fått ut mer av boken. Nu kan jag få en viss känsla för vissa delar där jag varit.

Jag kan definitivt tänka mig att läsa mer av Anna Karolina. Det var intressant att lyssna på henne vid Svenska Deckarfestivalen i Sundsvall, där jag också fick den här boken signerad.

Omdöme: Lättläst svensk deckare med bra tempo och en spännande historia.
Betyg: 4-

Bloggat om boken har Crime Garden

Mer om boken kan du läsa här eller här.
Förlag: Bookmark
Sidor: 385
Betyg på Goodreads: 3,20 baserat på 5 betyg
Hur jag fick tag på den: Recensionsexemplar – tack för det!
Utläst 18 november 2017.

4 kommentarer

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.