hettihyllanDags för Hett i hyllan – inspirerad av Bokföring enligt Monika som skriver så här:

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Nu har turen kommit till augusti 2012. Då var vi på besök hos familjen i Norge och på vägen hem, på flygplatsen handlade jag tre böcker. Två av dem blev lästa rätt omgående (Fantomsmerte av Thomas Enger och Anger av Roy Jacobsen) men den tredje blev stående i hyllan oläst. Jag har kikat rätt ofta på den, och är fortfarande väldigt sugen på att läsa den. Men ändå så kommer det alltid andra böcker i vägen.

Boken är Kongens nei av Alf R Jacobsen och så här beskrivs den på nätet:I Kongens nei følger vi det dramatiske hendelsesforløpet som fulgte etter de tyske styrkenes inntog i Oslo. Forfatterens litterære fortellergrep belyser de begivenhetsrike dagene fra både tysk og norsk side, og lar leseren ta del i nye aspekter ved Kong Haakons kategoriske NEI, flukten gjennom Østerdalen mot Vestlandet og Molde, og konsekvensene av avgjørelsene som ble tatt.
Senkningen av krysseren Blücher i morgentimene 9. april 1940 innledet et kappløp uten sidestykke i nyere norsk historie. Hitlers dristige plan om en rask okkupasjon av Norge hadde mislyktes, og i et forsøk på å unngå et tilbakeslag i Oslo iverksatte der Führer og hans medsammensvorne en kynisk kriseplan: Kongefamilien og regjeringen skulle tvinges til kapitulasjon gjennom morderiske anslag av Nazi-Tysklands elitestyrker.
Kongens nei forteller om kong Haakons og kronprins Olavs ranke holdning i de mørkeste timene da mange ville gi opp. Boken gir også den første beskrivelsen av Hitlers elitesoldater i fallskjermjegerbataljonen, som fikk sin ilddåp i Norge.

Inte min favoritgenre men just den här biten 1900-talshistoria fascinerar mig enormt. Nu när jag skulle skriva det här inlägget ser jag att 23 september har en norsk film premiär som baseras på just den här boken! Nej – det avgör saken. Jag måste läsa den här snart!

kongensnej