jerkaI veckans bokbloggsjerka frågar AnnikaHar du råkat på någon relation (kan vara mellan vän/fiende, kollegor emellan, etc.) i en bok (film eller tv-serie) som du fascineras/förundras lite extra över? Om inte, skriv fritt om något som har med relationer att göra (t.ex. din egen relation till en viss författare).

Intressant fråga. Jag tror det ofta är grunden i hur jag upplever en bok. Relationerna. Om de är underliga eller om jag känner igen mig i något. Just nu står det mer eller mindre still när jag ska välja … men här kommer ett urval:

Relationen mellan mamma Eva och sonen Kevin i Vi måste prata om Kevin. Jag förstår mig verkligen inte på den. Från det att sonen Kevin föds så ser Eva honom som någon jämbördig med samma ansvar. För mig är det en underlig inställning till föräldraskap.

Det finns många deckarserier med relationer som förvånar. Nu har jag inte läst den senaste boken i serien men Anders Knutas relationer, bl.a. till sin kollega Karin Jacobson, i Mari Jungstedts böcker förstår jag mig inte på.

Relationer som jag både förstår till fullo och samtidigt förundras över är relationerna i favoritserien Big Bang Theory. Inte minst de till Sheldon🙂

Jag gissar att jag kommer att upptäcka vad jag glömt när jag kollar andra bidrag!