Från förlagets hemsida:mamboichinatown Tjugotvååriga Charlie Wong växte upp i New Yorks Chinatown som den äldsta dottern till en ballerina från Peking och en nudelmakare. Trots att hon fötts i USA har hon levt hela sitt liv enbart i dessa kvarter. Nu i vuxen ålder lever hon i samma lilla lägenhet med sin änkling till far och sin elvaåriga syster, och vantrivs med sitt jobb som diskare. 
När hon börjar jobba som receptionist på en dansstudio får hon tillträde till en värld hon hittills knappt förstått existerar, och den klumpiga Charlie visar sig ha ärvt sin döda mors danstalang. Charlie blommar ut, långt från sin fars traditionella österländska regler.
Men så blir hennes lillasyster sjuk… kommer Charlie kunna rädda sin syster utan att behöva offra sin nya värld och identitet?

Mambo i Chinatown av Jean Kwok hade recensionsdatum 22 juni 2016. I original heter den Mambo in Chinatown och kom ut 2014. Jean Kwok är en kinesisk-amerikansk författare som emigrerade med sina föräldrar som femåring till USA. Hon har arbetat i en klädfabrik, har utbildning från Harvard och Columbia. Hon har även dansat professionellt. Hon debuterade 2010 med Girl in Translation (Nästan hemma). Mambo i Chinatown är hennes andra bok.

Mambo i Chinatown började dyka upp på diverse bloggar och media och vad jag läste väckte min nyfikenhet. Förlaget var vänligt nog att skicka ett recensionsexemplar.

Mambo i Chinatown är feelgood med djup när den är som bäst. Språket flyter bra och jag läser med njutning. Småskrattar åt Charlies beskrivningar och får naturligtvis tårar i ögonen när det står klart vad det är som är fel med Lisa. Historien är på många sätt förutsägbar, men i stort så kan jag acceptera det, när det gäller en varm historia av den här sorten så fungerar det ändå. Jag får vad jag vill ha med råge och det är nästan en fullpoängare.

Karaktärerna är väl beskrivna, i synnerhet huvudpersonen, även om jag ibland har väldigt svårt att förstå mig på en del av dem. Jag är väldigt skeptisk till vidskepelse och även om jag kan förstå den stora skeptisismen Charlies släkt har till västerländska läkare, med tanke på deras bittra erfarenheter, så blir jag både frustrerad och ledsen att läsa om hur folk blir lurade, ibland med tragiska resultat. Kulturkrockarna beskrivs väl i Mambo i Chinatown.

Vid flera tillfällen under läsningen så känner jag det som om jag läser en film. Faktum är att jag tror att historien gjort sig ännu bättre som film. Såväl beskrivningarna av den österländska traditionen, miljön i Chinatown och framförallt de ibland lite väl långrandiga beskrivningarna av dansstilar hade passat perfekt som film. Just dansscenerna är ingående beskrivna, och det är inte förvånande att läsa att Jean Kwok varit professionell dansare.

Jag vill definitivt läsa mer av Jean Kwok och funderar på att läsa hennes första bok. Någon som läst den?

Omdöme: Feelgood med svärta, om att få vara sig själv utan att hindras.
Betyg: 4+

Bloggat om boken har C R M Nilsson, Fru Es böcker och Boklysten

Mer om boken kan du läsa här eller här.
Originaltitel: Mambo in Chinatown
Förlag: Bazar förlag
Översättare: Gabriella Andersson

Mitt exemplar var ett recensionsexemplar. Tack för det!
Utläst 11 juli 2016.