jerkaI veckans bokbloggsjerka skriver Annika: Det är min relation till Arthur Conan Doyle skapelse. Vilken är din? Har du läst böckerna? Har du någon favorit? Har du sett tv-serien/tv-serierna? Kort sagt, skriv om vad du vill så länge det har med Holmes och/eller Doyle att göra.

Det var en ovanligt specifik fråga! Men ändå relevant för en deckarnörd.

Böckerna om Sherlock Holmes stod i hyllan i mitt barndomshem (om jag inte tar helt fel så var det min styvfars exemplar) och som den bokslukare jag var redan som barn så läste jag dem rätt tidigt. Väldigt många år sedan alltså och minnet är därefter. Det jag minns är att jag tyckte de var spännande, och så minns jag den dimmiga, kalla, fuktiga miljön. En av de berättelser som jag minns en del av är Baskervilles hund.

Lite svårt har jag att förstå den ”revival” som berättelserna har fått i nya film- och TV-tappningar. Jag har sett den första filmen med Robert Downey Jr som Sherlock Holmes, och även om jag tycker den är bra, så är det liksom inte Sherlock för mig. Barnen älskar de filmerna och ser dem om och om igen.

Häromåret så besökte Mattias Boström Svenska Deckarfestivalen i Sundsvall och då lyssnade jag på när han berättade en del om sin bok Från Holmes till Sherlock. Intressant – inte minst hans fascination för ämnet.

