hettihyllanI min önskan att få lite fler stadiga inlägg så hakar jag på en veckoutmaning som jag sneglat på ett tag – Hett i hyllan – som Bokföring enligt Monika har kört ett tag. Det är lite med skräckblandad förtjusning. Vill jag verkligen uppmärksamma mig själv på alla olästa böcker? Så här skriver Monika:

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Någon systematik kommer det inte att bli på det här, i alla fall inte till att börja med utan det får ske lite slumpmässigt. Det finns liksom att ta av… Jag tar ett steg in i det rum som i alla fall till hälften kan ses som bibliotek i vår lägenhet och där faller mina ögon på…

spill

Spill av Sigrid Combüchen. Jag vet inte exakt när jag köpte den mer än att jag var helt övertygad om att det här var en bok jag bara måste läsa, men att jag var rätt duktig som väntade ända till rean med att köpa den. Eftersom den kom ut 2010 så gissar jag att det kan ha varit på rean 2011. Eftersom den är med här så förstår ni att den inte blev läst. Och lusten har snarare minskat än ökat med åren.