Bokbloggsjerka 15-18 april: Biografier

jerkaI veckans bokbloggsjerka skriver Annika: Hur ställer du dig till biografier, memoarer och liknande? Är det något du läser, har du någon favorit, finns det någon du skulle vilja veta mer om eller är det något som du absolut inte är intresserad av?

Jag förhåller mig än så länge rätt skeptisk till biografier. Det baseras på två saker. Det ena är helt enkelt att jag för det mesta bli så besviken när jag läser biografier. Det andra handlar om själva konceptet. Varje upplevelse är subjektiv, två personer kan ha varit med, och det går nästan att garantera att man upplevt samma sak på olika sätt. Därför har jag svårt med intentionen i en del biografier att ”nu ska jag berätta sanningen, vad som verkligen hände”. Jag tror inte på det.

Jag gillar mer biografier som rör sig i gränslandet till fiktion och där författaren villigt erkänner det också. Theodor Kallifatides Det gånga är inte en dröm är en sådan. Men jag älskar ju alltid hans språk. Den senaste riktigt bra som jag läste var Min pappa Ann-Christine av Ester Roxberg. Mig äger ingen av Åsa Lindeborg gillade jag också, trots att den inte är lika tydlig i frågan vad som är verklighet och vad som är författarens frihet.

Vem biografin handlar om är inte det som är det viktigaste. Jag har läst biografier av favoritförfattare eller andra intressanta personer som var usla, jag har läst biografier om personer jag knappt kände till som gav mig mycket. Det handlar mer om språk, angreppssätt och om man har en historia att berätta, än om vem som är huvudföremålet.

För mig är det lite sorgligt att jag inte förmår uppskatta biografier mer, eftersom det var min pappas forskningsfält och vi ofta diskuterade biografier. Hans sista bok hette f.ö. The Art of Biography in Antiquity, för biografier är en form av litteratur med anor långt tillbaka i tiden.

23 kommentarer

  1. Jag har nog lite samma inställning till biografier som du, rent generellt. Men jag måste nog vara intresserad av personen för att orka läsa en hel bok 🙂

    Gilla

  2. Jag gillar biografier. Håller med om att ”nu ska jag berätta sanningen” ändå aldrig helt kan vara sanningen… Men det stör mig inte så mycket då det ju faktiskt är den personens sanning. Även om resten av världen inte håller med. 🙂 Coolt med din pappas bok! Ska faktiskt kolla upp den 🙂

    Gilla

  3. Nej men håller med, din sanning behöver inte vara min sanning och två personer uppfattar inte samma sak på samma sätt. Många mobbare säger att de inte har mobbat samtidigt som någon ändå kände sig mobbad.. så det är svårt med biografier för vad ska man egentligen tro.

    Gilla

  4. Torgny Lindgrens Minnen är en annorlunda ”memoarbok”. Han inleder med att säga att han inte har några minnen, men sedan börjar han berätta. Men man har ingen aning om ifall han fabulerar eller inte.

    Gilla

  5. Man måste nog alltid ta en biografi med en nypa salt, för som du säger, det finns alltid en vinkling av det som är skrivet. För mig är det också viktigt att boken handlar om en person som intresserar mig.

    Gilla

  6. Jag håller med dig där, att en biografi måste ändå ha ett språk, en stil och berättarförmåga för att väcka mitt intresse. Sedan är det intressant det du säger om sanning för det finns ju ofta många perspektiv på samma historia och upplevelser. Föredrar precis som du biografier som inte säger sig vilja tala om den enda sanning utan istället skildra ett levnadsöde.

    Gilla

  7. Jag håller med om det du skriver. Men jag gillar ändå biografier och memoarer och tar dem inte för total sanning. Ofta lyser det igenom när någon uttrycker något väldigt subjektivt. Och då kan det bli intressant i sig.

    Gilla

  8. jag gillar både romaner och biografier; autofiktion och faktion och tycker att din pappas bok verkar jätteintressant! Mig äger ingen tyckte jag var väldigt bra. påminner på sätt och vis om Beckomberga av Sara Stridsberg

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.