Bokstaven ÖI Enligt Os kvinnoalfabet har turen kommit till bokstaven Ö. Det ska bli spännande att se vilken ny veckoutmaning hon kommer med nästa vecka.

Jag hade hoppats detta skulle vara enklare än Ä men jag var inte särskilt inspirerad.

1. Vem är din favoritförfattare med för- eller efternamn som börjar på Ö?
Här får jag passa för jag kan ärligt inte komma på någon.

2. Finns det någon annan kulturpersonlighet på Ö som du gillar?
Jag går en kurs i ledarskap och som del av den så läste jag en antologi – F-ordet. Mot en ny feminism – med Petra Östergren som redaktör. Jag blev rejält provocerad av en hel del i den boken, men samtidigt så blev jag också lite fascinerad av henne och hennes engagemang. Hon har skrivit en bok som heter Att komma till ro med det allra värsta som jag tror skulle väcka en del känslor hos mig.
Tillägg i efterhand: Pinsamt nog så tror jag att jag blandat ihop böcker.. nåja – kontentan är i alla fall kvar.

3. Vilket kulturellt verk av och/eller om en kvinna, med Ö i titeln vill du lyfta fram?
Ö
ppnas i händelse av min död av Liane Moriarty var en härlig bok och jag ser fram mot hennes nya.

4. Finns det någon författare eller någon annan kulturpersonlighet på Ö som du ännu inte upptäckt, men är nyfiken på?
Nu genar jag lite och låtsas att norskt ø räknas som ö. Den norska författaren Hanne Ørstavik är jag lite nyfiken på. Hon skriver inte den typen av böcker som jag brukar läsa (tror jag) men jag läser på norska och utforskar gärna nya norska författare.