Från Goodreads: the-wrong-girlIn 2006, three-year-old Phoebe Piper went missing on a family holiday. Despite massive publicity and a long investigation, no trace of her was ever found.
Seven years later, Molly Jackson, aged ten and recently uprooted to a Norfolk village, finds her great uncle Dan dead in his bed. Molly remembers nothing of her early years, but she’s been sure for ages that she is Phoebe. Everything in her life points to it and now, finally, she has proof.
Dan’s death brings his hippie sister Janice back to Norfolk where she’s re-united with Molly’s mother Suze, the daughter she gave up for adoption decades earlier. Janice discovers that a former lover, Joe Vincent, lives nearby. Joe was a rock star who, at the height of his fame, turned his back on public life.
As she is drawn back into the past, Janice begins to wonder if Dan’s death and Joe’s reputation as a reclusive acid casualty are quite what they appear…
And then Molly disappears.

The Wrong Girl av Laura Wilson kom ut 2015. Laura Wilson är en brittisk författare med en bakgrund som lärare. Hon debuterade 1999 med A Little Death och har sedan dess publicerat ett tiotal deckare, de flesta med en stark historisk koppling.

Jag vet inte exakt var jag läste först om The Wrong Girl, men efter att ha läst om den flera gånger så skrev jag upp den på min nyfiken-lista. När vi var i English Bookshop och det var ”3 for 2” så slog jag till.

The Wrong Girl är en välskriven brittisk spänningsroman som faller väl in i samma genre som böcker som exempelvis böcker av Belinda Bauer, men inte fullt lika stark. Den har samma bas i den psykologiska spänningen fast utan den starka ”twist” som många succéromaner har den senaste tiden. Den är mer en solid historia berättad i en lugn takt.

Styrkan med The Wrong Girl är miljöerna och karaktärerna, allt mycket brittiskt. Den utspelar sig på engelska landsbygden och jag tycker Laura Wilson lyckas förmedla hur det ser ut och hur det känns. Jag är speciellt förtjust i hur Janice, som är en bit över 70, framställs. Mollys historia är intressant och berör. Delarna som refererar tillbaka till musik på 70-talet förutsätter jag är påhittat men det är blandat med verkliga band och ibland får jag lust att googla och kolla vad som är verkligt.

Takten i historien är relativt långsam, det blir aldrig andlöst spännande, men den blir heller inte ointressant.  Vad gäller själva ”mysteriet” så tycker jag upplösningen är något krystad och jag saknar en del trådar.

Jag kan mycket väl tänka mig att läsa mer av Laura Wilson även om hon inte är någon ny favoritförfattare.

Omdöme: Brittisk deckare i lugnt tempo om hemligheter och besatthet.
Betyg: 4

Mer om boken kan du läsa här och här.
Förlag: Quercus

Mitt exemplar var nyinköpt på English Bookshop.
Utläst 6 mars 2016.