ensmakebitSöndag på bloggen innebär att jag deltar i En smakebit på søndag i regi av bloggen Flukten fra virkeligheten. Smakbitarna hittar ni här.

Sista dagen på sportlovet (aka läslovet) – i morgon vardag igen. I början av veckan var barnen borta på egen hand, då känns det tomt i huset. Mot slutet av veckan tog jag ledigt och vi har ägnat åt oss diverse praktiska saker. Samt att se en massa avsnitt Big Bang Theory. Igår såg vi förstås Mellofinalen. Frans var inte min favorit men låten fastnar som tuggummi i skallen.

Jag har haft dåligt läsflyt den senaste tiden, men nu är jag inne på en bok som är riktigt bra och lättläst: Uglen av Samuel Bjørk. Den är spännande och verkligen min stil (än så länge, jag har löst en bit över 300 av de över 500 sidorna). Jag fick den i julklapp och nu äntligen har jag kommit mig för att läsa den. Norsk kvalitetskrim!

Den första delen om Holger Munch och Mia Krüger, Det henger en engel i skogen, tyckte jag var mycket bra, och jag såg fram mot Uglen. För er som inte läser på norska så kommer den här i svensk översättning i juli, den heter Ugglan dödar bara om natten.

Smakbiten kommer från sid 209uglen

Gabriel løftet blikket og tvang seg til å se på. Kanskje han kunne klare å gjøre som Mia och Munch denne gangen. Se på med politiøyne. Se etter spor. Prøve å forstå. Ikke som et vanelig menneske, som den første gangen han hade sett den, en vanlig person, vitne til et sytten års gammel jentes fornedrelse og fortvivelse. 

