Veckans bokbloggsfråga v 8: Betygssystem

Veckans-bokbloggsfraga-300x273I veckans bokbloggsfråga frågar Barnboksbloggen: Betygssätter du de böcker du läser och skriver om på din blogg? Hur fungerar ditt betygssystem i så fall? 

Japp, det gör jag. Har tidigare jobbat som lärare och känner inte att det är en så stor grej med betygssättning av mina läsupplevelser. För att underlätta för mig själv så har jag plitat ner några kriterier i ord (finns i vänstermarginalen här). Jag går rätt ofta tillbaka till just de formuleringarna när jag tvekar mellan två betyg.

5: En helhetsupplevelse som absorberar mig, du måste läsa den!
4+: En verkligt läsvärd bok, rekommenderas starkt
4: En riktigt bra bok, rekommenderas
4-: En bra bok som jag uppskattade
3+: Lite mer än OK, glimrar till ibland
3: En helt OK bok
3-: På gränsen, men ganska OK.
2: Inte i min smak men jag läste ut den tillslut.
1: Inte alls min smak så jag gav upp den.

Men jag försöker också alltid skriva recensioner där det framgår varför min läsupplevelse blev som den blev. T.ex. har jag svårt för böcker som handlar om cancer, men det innebär ju inte att en sådan bok inte kan vara bra och välskriven.

Jag tycker det funkar bra med betygssystem, men möjligen har jag blivit generösare med tiden… Eller så är jag mycket bättre på att välja böcker 🙂

4 kommentarer

  1. Jag brukar också kolla vad jag har för beskrivning för de olika betygen när jag tvekar mellan två. Det underlättar att ha satt ord på vad som gäller, även om det i mitt fall bara är ett enda ord 🙂

    Gilla

  2. Jag betygsätter också de böcker jag läser, tycker att det är rätt så kul 🙂 Precis som för dig så är det nödvändigt för mig också att kolla igenom kriterierna innan man sätter betyg 🙂

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.