Veckans bokbloggsfråga: Recensionsexemplar

Vi är många som saknar Annikas Bokbloggsjerka, och en av oss är Barnboksbloggen. Så inne hos Barnboksbloggen kan man nu hitta veckans Bokbloggsfråga. Den här veckan är frågan: Brukar du be om/ta emot recensionsexemplar? Vad tycker du om de krav som förlagen ibland kan ha för att skicka ut recensionsexemplar (exempelvis när det gäller bloggens besöksantal)? Och vad anser du att du har för skyldigheter som bokbloggare när det gäller recensionsexemplar?

Det här med recensionsexemplar hade jag verkligen ingen aning om när jag började bokblogga! Första gången när jag bad om recensionsexemplar var jag rätt nervös. På vägen har jag lärt mig att vara mer restriktiv i vilka jag ber om. Numera så både ber jag om och tar emot ”oönskade” i överraskningspaket från förlagen.

Om jag ber om ett så har jag alltid intentionen att läsa och recensera inom en rimlig tid.  Får jag den i god tid innan recensionsdatum så är målet att recensera på recensionsdatum. Jag bloggar helt och hållet på min fritid, och eftersom jag har ett uppslukande och rätt stressigt jobb så kan jag heller inte lova att ha läst en bok till ett visst datum. Även om jag alltid försöker.

Jag tycker det är rätt rimligt med vissa ”krav”, andra har jag mindre förståelse för. Ett förlag som jag kontaktade ville först läsa några av mina recensioner innan de bestämde sig. Lite läbbigt, men jag skrev ärligt och trots att betyget jag gav boken inte var så högt så gillade de att jag skrev lite mer och ingående, och sen dess så får jag recensionsexemplar av dem (mot att jag läser och skriver och skickar länken). Antalet träffar på en blogg säger inte så mycket, men jag förstår att de vill ha en spridning. Sen kan jag undra ibland när jag ser vilka som får recensionsexemplar från förlag som jag fått nej från, då de bloggarna inte heller uppfyller de krav som förlagen sagt till mig att de ställer.

Jag bloggar ju helt på fritiden som sagt var, men jag tycker väl att jag har en moralisk skyldighet att läsa de exemplar som jag ber om. Men om jag får exemplar skickade till mig som jag inte bett om så tar jag mig också friheten att välja mer utifrån om de lockar mig eller inte.

Det är helt klart så att jag föredrar fysiska böcker, men av två skäl så tackar jag mer och mer ja till e-böcker. Utrymme spelar roll, vi har det rätt fullt i våra hyllor. Om det är en bok som är den första i en serie, en bok som jag väldigt gärna vill äga eller en bok i en serie där jag har fysiska exemplar, då vill jag ha den så och tackar då hellre nej till en e-bok. Men ibland blir det ja. PDF vill förlagen ibland skicka, men det är nästan hopplöst att läsa på min läsplatta.

Avslutningsvis vill jag säga att jag är fullt medveten om att det här är en lyx, att få gratis böcker. Men samtidigt så är detta en väldigt kostnadseffektiv form av reklam för förlag och författare. Jag har ingen gigantisk läsekrets, men ändå en hyfsat stor, och jag märker att såväl folk jag träffar IRL som på nätet, ibland väljer böcker utifrån mina recensioner. Och jag gör ju faktiskt samma sak!

2 kommentarer

  1. Just det där att andra bloggar får böcker från förlag där man själv fått nej har jag funderat över lite. Det känns inte riktigt som att det finns någon logik där.

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.